Nikon NIKKOR Z DX 12-28mm f/3.5-5.6 PZ VR je kompaktný a všestranný ultra-širokouhlý zoom objektív určený pre APS-C/DX bezzrkadlovky, ideálny prefotografov, tvorcov obsahu, vlogerov a livestreamovanie. Ponúka inovatívny Power Zoom systém s tichým a presným ovládaním zoomu, ktorý zaručuje konzistentné a plynulé prechody ohniskovej vzdialenosti. Objektív zároveň disponuje efektívnou stabilizáciou obrazu s 4,5 krokom kompenzácie otrasov a odolným prevedením proti prachu a postriekaniu, čo ho robí vhodným pre rôzne svetelné podmienky a dynamické nasadenie.
Kľúčové body
Veľkostne objektív akurátne pristane APS-C Nikonom radu Z. Transfokácia sa ovláda motoricky. Obával som sa, že to bude skokovo, ako u iných Power Zoom objektívov. Ovláda sa ale plynule a tak mi vôbec neprekážalo, že zoomovanie nie je mechanické. Na objektíve je ešte viacúčelový prstenec, štandardne ním ovládate manuálne zaostrovanie, ale môžete ho preprogramovať.
Objektív je príjemne kompaktný, priemer filtra je 67 mm. V cene ale nie je slnečná clona. Tá je aj tak málo účinná, ale odporúčam ju aspoň ako mechanickú ochranu. Zoomovanie i zaostrovanie sú interné. Oboje je tiché.
Nikon Z50 II a ani Z30 nemajú stabilizovaný snímač a spolieha sa na stabilizáciu v objektívoch. Testovaný objektív má zabudovanú IS stabilizáciu obrazu s udávanou účinnosťou 4,5 EV. Na širšom ohnisku som udržal časy do 1 sekundy, na najdhšom do 1/2 sekundy.
Rozsah je ekvivalentu 18–42 mm na 35mm formáte, to znamená že je to ultraširokouhlý objektív zachádzajúci do rozsahu takmer základného objektívu. Možno sa nezdá, že by medzi 12 a 16 mm ohniskom, ktoré má setový objektív bol väčší rozdiel. Ten je ale priepastný. Každý milimeter sa podpisuje na širokouhlosti. Objektív poskytuje nielen široký uhol záberu, ale aj dramatickú perspektívu a veľkú hĺbku ostrosti. Občas by sa ale hodilo ešte širšie ohnisko. To by ale objektív nestál toľko, čo stojí.
Osobne mi jeho svetelnosť neprekáža. Väčšinu fotografii som robil s clonami f/8 až f/13.
12 mm ohnisko je neoceniteľné pri fotografovaní celkových záberov architektúry a aj interiérov. Ak radi fotografujete pamiatky, tento objektív musíte mať.
Na 28 mm dosiahnete aj mierne priblíženie.
Superširokouhlé objektívy sa nevyznačujú len širokým uhlom záberu, ale aj veľkou hĺbkou ostrosti a schopnosťou zvýrazniť perspektívu.
Viac o superširokouhlých objektívoch sa dočítate v našej fotoškole.
Toľko k využitiu vo fotografii. Konštruktéri pri návrhu ale intenzívne mysleli aj na vlogerov, streamerov, videotvorcov. Práve tí ocenia vlastnosti tohto objektívu. Ovládanie transfokácie motorom umožňuje zoomovať pomocou aplikácie, alebo bluetooth diaľkového ovládania. Široký uhol záberu využijete tam, kde nemôžete mať kameru dostatočne vzdialenú, napr. pri streamovaní, či vlogovaní. Vďaka vnútornému zaostrovaniu a zoomovaniu sa nemeni veľkosť objektívu, ani jeho ťažisko, čo zjednodušuje použitie v kombinácii s gimbalom, či dronom.
Netreba zabúdať, že fotoaparáty Nikon Z30 a Z50 II sú dobe vybavené videofunkciami, využiteľnými práve s takýmto objektívom.
Veľmi som si oľúbil setové DX objektívy 16-50 mm a 50-250 mm. A 12-28 za nimi nijako nezaostáva. Ani sa nechce veriť, že za tú cenu dostanete tak opticky kvalitný objektív. Aj na najširšom ohnisku nemá chybu. Aj v najkrajnejších rohoch poskytuje veľmi dobrú ostrosť. Zvyšok rozsahu je tiež výborný.
Skvelá je antireflexná úprava, len výnimočne vznikne nejaký menší reflex, ak je slnko blízko rámu záberu. Chyby sú korigované vo fotoaparáte a tak po importovaní RAW-ov do počítača ani nemôžete posúdiť vinetáciu, sférické skreslenie a chromatickú aberáciu.
Celková optická kvalita je nadpriemerná, čakali by ste ju minimálne u 2x drahšieho objektívu. Načo si treba dávať pozor na najširších ohniskách, je zvýraznenie perspektívy v rohoch.
Superširokouhlý objektív pre APS-C fotoaparát býval drahou záležitosťou. Testovaný objektív patrí medzi lacnejšie. To ale neovplyvnilo jeho kvalitu. Obával som sa motorického ovládania zoomu, ale úplne zbytočne. Ak radi fotíte architektúru, pamiatky, krajinu, musíte ho mať. Zároveň je to ale aj výborný vlogerský objektív. Poteší, že jeho veľkosť sa pri zoomovaní a zaostrovaní nemení, čo je výhodou pri použití gimbalu. Výborne dopĺňa setové transfokátory 16-50 mm a 50-250 mm.
Zakúpením techniky v obchode Pro.Laika podporíte tvorbu obsahu portálu fotoma.sk. Ďakujeme.
Fotosúťaž Pro.Laika fotograf roka 2025: 8.kolo - Zvieratá a vtáky (1)
Otestujte šum vášho fotoaparátu (1)
Fotosúťaž Pro.Laika fotograf roka 2025: 7. kolo - Doprava (1)
Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM (2)