Panasonic stavil na rokmi overenú spoľahlivú stabilizáciu svojich objektívov a dotiahol ju k ešte väčšej dokonalosti. Všetky nové modely sú plne kompatibilné s vyspelými funkciami nových systémových kompaktov radu LUMIX G. Okrem iného podporujú všetky nové stabilizačné systémy týchto fotoaparátov, teda POWER O.I.S., Dual I.S4. , päťosý Dual I.S.5 aj päťosý Dual I.S. 26.
Ultradlhý rozsah 35 - 100 mm pre formát Micro 4/3, po prepočte na kinofilmový štandard má dvojnásobný rozsah 70 - 200 mm. To všetko pri jednotnej clone F2,8, čo efektívne umožňuje rozostriť pozadie pri fotografovaní portrétov. Objektív je vhodný aj pre makrofotografiu. Plne otvorená clona umožňuje aj lepšie zachytenie športových fotografiíí, pri ktorých je kladený dôraz na udržanie čo najkratšieho času závierky. Pripadá mi ako Bystrozraký z rozprávky.
18 šošoviek v 13 skupinách. 2 šošovky zo skla Extra-Low Dispersion (ED) a jedna zo skla Ultra Extra-Low Dispersion (UED), ktoré korigujú chromatickú chybu a vykresľujú obraz s vysokým kontrastom a jasnými farbami po okraje.
Na konštrukcii objektívu nie je nič nové. Má klasické ovládanie. Jeden prstenec na prípadné ručné zaostrovanie a druhý na zoomovanie. Neviem si predstaviť aký masochista by s ním ostril ručne, keď má k dispozícii výkonný a presný autofokus...
Rozmery tohto "sklíčka" sú tiež veľmi zaujímavé. Dlhý je necelých 10 centimetrov a "tučnučký" 6,74 cm. Priemer závitu filtra 58 mm. Pri hmotnosti 357g ponúka vysoký výkon v malom, ľahkom obale. To je skvelá ponuka pre tých, ktorým sa už nechce vláčiť ťažké veci.
LUMIX G X VARIO 35 - 100 mm/ F2,8 II/POWERO.I.S. je odolný proti stekajúcej vode, prachu a bezchybne funguje aj v mraze. Objektív je pevný a pýta sa do terénu. Pri použití s rovnako odolnými fotoaparátmi Panasonic triedy G si v horšom počasí netreba robiť starosti o techniku.
Objektív je vylepšený aj Nano Surface Coating vrstvou, ktorá deklaruje jasnosť zo všetkých uhlov. Potláča optické nedostatky objektívov pri ktorých sa obraz akoby násobil či mäkla jeho kresba. Panasonic túto vrstvu vyvinul na obmedzenie nepríjemných odrazov v celom svetelnom spektre.
Priamo na tele objektívu je vypínač stabilizátora POWER O.I.S. Vlastne po nasadení objektívu na fotoaparát, ktorý podporuje duálnu stabilizáciu, je to vypínač len jedného zo stabilizátorov, ktorý fotograf drží v rukách. Druhý ma k dispozícii v tele fotoaparátu.
Nevychádzam z údivu, kam až sa dá stabilizácia obrazu posunúť. Už s prvými stabilizátormi od Panasonicu som mal veľmi dobré skúsenosti. Nedokázal som si predstaviť, ako by sa dali ešte vylepšiť. A dali. Tie nové fungujú perfektne. Jedinou zradou na nich je, že vo fotografii pomáhajú len pri statických záberoch. V chaose a pri fotení pohybujúcich sa objektov sú takmer k ničomu. Dokážu takmer na sto percent nahradiť statív krajinkára a byť dobrým spoločníkom pri fotografovaní budov nočného mesta. Potešia aj v hraničných situáciách, keď fotograf váha, či má zvýšiť ISO, aby nemal objekty rozmazané. Napríklad počas fotografovania nie príliš akčných interiérových udalosti.
Zdokonalovanie a vylepšovanie stabilizátorov je však bomba pre videografov. Ich fotoaparáty sa tak v stabilizácii dostávajú na úroveň kamier. Pri videu fungujú veľmi spoľahlivo a efektívne. LUMIX G X VARIO 35 - 100 mm/ F2,8 II/POWERO.I.S. bol predurčený aj na snímanie videa. Clonu mení plynule bez toho, aby prichádzalo k jej skokom. Funguje po tichu, aby nerušil záznam zvuku. Automatické zaostrovanie je tiež spoľahlivé a zbytočne nechaosí neustálim zúfaním preostrovaním. To by nakrúcaniu v 4K rozlíšení nesvedčalo. :-)
Objektív nemá žiadne vážnejšie optické nedostatky, ktoré by mu bolo treba vytknúť. Na nič sa nehrá pričom prináša výborný výkon. Pomer cena - výkon sú veľmi zaujímavé.
Ostatne, presvedčte sa sami na nafotených fotografiách. Prvá galéria je z fotoaparátu Panasonic Lumix GX a fotky sú vyvolané z nekomprimovaného RAW formátu. Druhá galéria je z nového prístroja GH5, takže obrázky nie sú spracované z formátu RAW, nakoľko ešte neexistuje RAW konvertor, ktorý by ich dkázal prečítať. Preto ich zverejňujeme v JPG z fotoaparátu. Pre meximálnu ostrosť a detaily ich bude treba spracovať v kvalitnom RAW editore.
Workshop: Nočná fotografia s Karolom Srncom (4)
Urobte niečo naviac (1)
Portrét z nadhľadu a podhľadu (2)
Vyhodnotenie fotosúťaže „Portrét mobilom“ (1)