Zážitky z nakrúcania: Časozber žerie čas

Zážitky z nakrúcania: Časozber žerie čas

Blog  /  Vladimir Kampf / 26.09.2017 / 07:00

V matematike som nikdy nevynikal. Skôr naopak. Dodnes s ňou mám problém. Preto som mal spočiatku hrôzu aj zo snímania zrýchlených záberov – timelapsov.

Nakoniec som našťastie zistil, že to nie je o rátaní, ale o cite. Ako všetko vo fotografii a videoprodukci. Môžete si natlačiť do hlavy akékoľvek poučky a zásady. Dobrý záber potrebuje ešte niečo nevypovedateľné a nenaučiteľné. Chce to o čosi Viac, ako len vedieť... Ale, bez toho, aby človek vedel sa zasa nedokáže posunúť k tomu nevypovedateľnému a nenaučiteľnému.

Timelapsové zábery spríjemňujú videjká a robia ich zaujímavejšie. Niektorí autori na nich stavajú s väčším alebo menším úspechom celé svoje dielka.

Nech rátam, ako rátam, časozbery vyžadujú čas. A nie len čas na snímanie, ale aj čas na nájdenie najvhodnejšieho miesta pre ne. A keď už máte aj miesto, aj odhodlanie vydržať, prídete na miesto a smola... Počasie je mizerné a môžete prísť znova. Nepomôže ani Dr. Iľko.

 

Zopár časozberov z Lomnického štítu. Čo políčko videa, to jedna sekunda. Rátajme: Na jednu sekundu videjka sme spotrebovali 25 fotografií pri 25 obrázkoch za sekundu, ktoré sme snímali 25 sekúnd. Na 5 sekúnd sme ich potrebovali 125 a len na ich záznam sme potrebovali cez dve minúty.

Náš časozber z Lomnického štítu je z dvoch dní strávených tam hore. Počasie nám na pohľad našťastie vyšlo. Aspoň to tak vyzerá. Ale aj v tomto ideálnom svetle nám spôsobilo problém. Statív sme v silnom vetre priväzovali špagátom a prichytávali „eskapáskami“ o zábradlie, stĺpiky a kde sa len dalo. Vietor je tiež potvora. Voľný statív dokáže prevrátiť, posunúť alebo aspoň rozhojdať. To by mohlo spôsobiť prinajlepšom akoby roztrasený záber.

Manuál je istota

Spočiatku sa nám neraz stalo, že sme statív niekam postavili a šli sa na pár minút schovať. Tešili sme sa na super dramatické, rozfúkané zábery, ale... Statív sa nám prekotil a mali sme na obraze akurát tak oblohu alebo v tom ešte horšom prípade čučal objektív do zeme.

Je veľmi dôležité nájsť si dobré miesto a mať rozmyslené, ako by mohol záber vo finále vyzerať. To chcem mať pred tým za sebou zopár pokusov a omylov. A aj výpočtov. Netreba sa zbytočne stresovať, ako som to robil ja, keď som sa pokúšal nastaviť ako dlho a v akej frekvencii má foťák zaznamenávať.

Najlepšou cestou na záznam timelapsov je nespoliehať sa na žiadnu z automatík fotoaparátu. Tvrdý manuál zaručuje lepší výsledok. Je najlepší kamarát timelapsov. Veď pri použití automatiky môže počas záznamu začať „lietať“ expozícia alebo vyváženie bielej. To nemusí byť príjemné.

Pohyb a zoomovanie

Zásadné je aj mať vopred jasno, aké parametre bude mať výsledné videjko. Dôležitý je počet obrázkov za sekundu a aj finálne rozlíšenie.

Samozrejme, ak sa spoľahneme na zloženie timelapsu vo fotoaparáte, tak sa až tak zamýšľať nemusíme. Berieme čo nám ponúka. Väčšinou sa ani príliš nevypytuje a basta.

Ešte jeden timelapse nakrútený dvoma zladenými kamerami naraz. Pozerali sa opačným smerom. Dôsledne premyslená manuálna expozícia a nastavenie vyváženia bielej v tomto prípade zohrali kľúčovú úlohu.

Vytvorenie časozberu v strihovom programe nám však dáva kopu ďalších možností. Napríklad môžeme z pevných záberov vytvoriť záber akoby zo slidera alebo môžeme do obrazu zoomovať až pokiaľ nám to dovolí rozdiel medzi rozlíšením fotografie a rozlíšením videa. Zjednodušene povedané: FullHD video je akoby pohyblivý dvojmegový obrázok. Ak zaznamenáme timelapsy do rozlíšenia trebárs dvadsaťmegového rozlíšenia, môžeme z každého jedného v strihovom programe urobiť výrez až do chvíle, keď nám zostanú dve mega. To je veľmi jednoducho zhrnuté. Mierny pohyb v obraze využívame aj v našom videjku z Lomničáku.

Strihový program okrem toho ponúka aj možnosť timelapsy otitulkovať, čo im dodáva na zaujímavosti a dokáže dlhšie udržať pozornosť diváka.

Zážitky z nakrúcania: Časozber žerie čas
5 5 with 2
 
počet hodnotení: 2

Komentáre

Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...