Stručné porovnanie dvoch najrozšírenejších typov digitálnych fotoaparátov pre nadšencov i pokročilých fotografov vynímajúc smartmobily, ktoré sú v súčasnosti asi najrozšírenejším obrazovým záznamníkom.
Zrkadlovka alebo bezzrkadlovka?
S označením fotoaparátu ako bezzrkadlovka prišla na trh ako prvá spoločnosť Olympus. Bolo to v roku 2009 s fotoaparátom Pen E-P1. Moderná technológia oblečená v starom šate. Dizajn Olympusov si odvtedy drží retro líniu. Ich fotoaparáty vyzerajú ako v časoch, keď do nich fotografi vkladali filmy a pri stlačení spúšte na chvíľu zaváhali, či exponujú správne a zmysluplne, pretože každé cvaknutie znamenalo exponovať cenné políčko filmového pásu a nenávratne doň vpísať obraz.
Bezzrkadlovka, tak ako ju nazval Olymus však nebola v tom čase až taká mimoriadna. Veď bez zrkadiel fungovalo viacero rôznych modelov. Napríklad Leica M8... Záleží na tom, ako bezzrkadlovku pojmeme. Či medzi ne zaradíme aj kompaktné modely s priehľadovým hľadáčikom a diaľkomerom alebo nie. Tento výmysel Olympus spočiatku promoval aj ako fotoaparát, ktorý by mohol mať zrkadlo a optický hranol, ale nedali ho doň preto, lebo do tela osadili digitálny hľadáčik.
Kompaktné systémové kamery ktoré sa podobajú na zrkadlovky ponúkajú tiež možnosť výmeny objektívov. Kým zrkadlovka spolieha na zrkadlami prenášaný obraz k oku fotografa, bezzrkadlovka je o zrkadlá odľahčená. Na snímači zaznamenaný obraz sa premieta na displej alebo elektronický hľadáčik. Dnes to už nie je takmer žiadny problém. V minulosti mali hľadáčiky obmedzené možnosti. Obraz v nich sekal a pri slabšom osvetlení bol pohľad do nich zúfalý. Pri správnom nastavení môže fotograf v dnešnom čase vďaka pohľadu na displej vidieť presný obraz, aký fotoaparát po stlačení spúšte zaznamená. Na zrkadlovkách treba sledovať hodnoty expozície, lebo obraz ide cez zrkadlo a optický hranol priamo do hľadáčika bez viditeľného výsledku pred samotnou expozíciou. Jednoducho obraz a správnu expozíciu si môžete u zrkadlovky skontrolovať až po vyfotení, u bezzrkadlovky je vidieť už v živom náhľade.
Bezzrkadlovky majú výhodu, že môžu byť menšie lebo a sú „omilostené“ od zložitého mechanického zrkadlového systému. Nevýhoda spred nedávna, že na ne bolo na trhu menej objektívov sa s novými kusmi pomaly vytráca. Bezzrkadlovky sú menšie, majú menšie snímače a aj optika k nim je menšia a tým aj lacnejšia (nie vždy). Výrobcovia objektívov si dávajú záležať, aby ich novinky boli čo najdokonalejšie.
Najmä snímače systému Micro 4/3, ktorý používajú Panasonic a Olympus sú oproti takzvanému plnému formátu či políčku kinofilmu štvrtinové. Práve rozmer snímača umožňuje, aby boli telá a objektívy menšie a ľahšie. Tento rozmer však mnohým fotografom nevonia a vidia v ňom nevýhody.
Pikoškou v konkurenčnom boji zrkadloviek a bezzrkadloviek je ich vzájomné rozmerové približovanie sa. Bezzrkadlovky tučnejú, lebo je v nich napchatých čoraz viac funkcii a zrkadlovky sa dostávajú až na okraj ich minimálnych rozmerov, pretože aj oni chcú byť pre zákazníkov atraktívnejšie.
Vo svete bezzrkadloviek je to nateraz takto: Slušnú škálu objektívov pre svoje systémy ponúkajú Olympus s Panasonicom, ktorých objektívy sú navzájom kompatibilné a do kapusty im lezú aj ďalší viac či menej lacnejší výrobcovia. Výborne na tom je aj Fujifilm, ktorý za krátku dobu vydal množstvo zaujímavých objektívov. Sony s Pentaxom zatiaľ zaostávajú, aj keď podľa všetkého sa Sony bude doťahovať za prvými značkami.
Ani jedna značka ich však neponúka toľko, ako zrkadlovkový trh pre Canon a Nikon.
Zrkadlovka ponúka optické zobrazenie. Aj tie najlacnejšie zrkadlovky majú optický hľadáčik.
Niektoré bezzrkadlovky ponúkajú na náhľad len zadný displej. Napriek tomu, že výrobcovia na nich zaručujú rôzne antireflexné a protislnečné vrstvy, nie je to ktoviečo. Stáva sa, že na zadnom displeji takmer nič nevidno. Alebo, že majú malý elektronický hľadáčik, v ktorom je síce v prudkom svetle vidieť lepšie, ale tiež to nie je žiadna výhra.
Elektronické hľadáčiky napredujú neuveriteľne rýchlo. Tým najlepším sa nedá už vyčítať ani oneskorené zobrazovanie. Pri vhodnom nastavení je v hľadáčiku vidno to, čo fotoaparát zaznamená s tým, že si do obrazu fotograf môže premietnuť trebárs histogram. Fotografovanie so zrkadlovkami pri chybnom nastavení môže zostať do poslednej chvíle neodhalené.
Používanie elektronického hľadáčika umožňuje rýchlejšie zaostrovať a exponovať snímku. Netreba čakať, kým zrkadlo uhne zo zorného poľa. Aj keď to dokážu moderné zrkadlovky urobiť veľmi rýchlo a oneskorenie je minimálne. Samozrejme, záleží aj na modeloch, objektívoch či fotografovanej scéne... V jiektorých prípadoch toto všeobecné tvrdenie nemusí byť pravda.
Zapnúť na zrkadlovke elektronický náhľad znamená mať vyklopené zrkadlo a urobiť zo zrkadlovky bezzrkadlovku. :-) Ale tu môže nastať problém. Väčšina objektívov pre zrkadlovky je navrhnutá tak, že ráta s meraním vzdialeností senzormi spod zrkadla a zaostrovanie na základe kontrastu na snímači je s týmito objektívmi, až na výnimky, pomalšie. Bezzrkadlovky zaostrujú pomocou zaostrovacích bodov priamo na snímači a čím ďalej tým viac implementujú na snímače aj zaostrovacie body pracujúce na základe fázovej detekcie kontrastu. Až na SLT modely od Sony a Canon fotoaparáty s Dual Pixel zaostrovaním sa zrkadlovky zaostrovaním v live view mirrorless fotoaparátom nevyrovnajú. Fotografovanie pomocou zrkadla je zas v mnohých prípadoch vhodnejšie na sledovanie rýchlo sa pohybujúcich objektov.
Nemať robotu s vyklápaním zrkadla prináša aj výhodu rýchlejšieho snímania. Kým dá DLRS zrkadlo mimo záber, bezzrkadlovka už môže exponovat. V zázname RAWov sú teda bezzrkadlovky vo výhode. Pre lepšiu predstavu, profi zrkadlovka Canon, EOS-1D X Mark II dá za sekundu 16 RAWov. Bezzrkadlovka Olympus OM-D E-M1 Mark II ich odpáli aj 60 (oba údaje sú bez AF).
Okrem toho prichádzajú firmy s možnosťami nepretržitého snímania veľmi kvalitného videa z ktorého sa dá následne vybrať jeden jediný záber. Jeho kvalita je na bežné použitie dostačujúca. Funkcia 4K foto alebo výber obrázku zo 4K videa a z neho odvodené ostatné vychytávky ponúkajú doteraz nevídané možnosti o ktorých niektorí fotografi len snívali. Zaznamenávať nepretržite tridsať osemmegových fotiek (toľko má jedno 4K políčko) za sekundu bolo nepredstaviteľné. Bez zrkadla sa to už dá. A bude to ešte lepšie. Vlaková loď Panasonicu, model GH5 už ponúka možnosť záznamu 6K foto. Niektoré zrkadlovky tiež dokážu týmto spôsobom zaznamenávať. V ich prípade je však nutné, aby najprv vyklopili zrkadielko a až potom sa môžu venovať záznamu. Zmenia sa vlastne na zrkadlovky bez momentálneho použitia zrkadla.
Samozrejme, tento zázrak zatiaľ nefunguje vo formátoch RAW, ale ani JPG obrázky nemajú mizernú kvalitu ani pri vyšších citlivostiach ISO.
Zrkadlovky priniesli možnosť záznamu videa ako prvé. Veľkosť čipu a pestrá škála objektívov umožnili dosiahnuť priblíženie obrazového podania vo filmovom štýle s množstvom kreatívnych zásahov. Aj tu čoskoro bezzrkadlovky dobehli a v mnohých možnostiach aj prekonali nielen zrkadlovky, ale aj kamery v rovnakej cenovej hladine.
4K video je už dnes bežnou súčasťou bezzrkadloviek, čo od nich vyžaduje mimoriadny výkon. Ich výhody už objavili fotografi, videografi aj kameramani. Nie, neznamená, že zrkadlovky nevedia točiť vysokokvalitné 4K video, ale práve vyššie spomínaný plynulý autofokus v live view spôosbuje, že pre bežného užívateľa je bezzrkadlovka omnoho ľahšie použiteľná pre natáčanie videa ako zrkadlovka.
Zrkadlovky sa postupne ale isto udomácňujú na približne 50 megapixloch, čo je na bežné použitie v dnešnej dobe možno trochu veľa. Ani bezzrkadlovky nezaostávajú. Aktuálne sa Sony Alpha 7R III sa dostala až na 42,5 Mpix. Olympus a Panasonic sa zatiaľ komótnejšie držia na dvadsaťmegovom maxime. Rozlíšenie môže byť dvojsečnou zbraňou. Môže spomaľovať spracovanie fotografií na menej výkonnom hardvéri, zaberá viac miesta na disku, na druhej strane umožňuje urobiť omnoho väčší výraz a často tým suplovať aj dlhšie ohnisko.
Tu bezzrkadlovky prehrávajú na plnej čiare. Ich baterky vydržia oveľa menej, ako tučné zásobníky energie zrkadloviek. Okrem toho, zrkadlovky nemusia energeticky vyživovať displeje a hľadáčiky. To sú veľkí žrúti energie. Mať náhradné baterky k bezzrkadlovke je na mieste. Podľa hrubých odhadov vydrží bezzrkadlovka na jednu baterku tretinu záberov oproti zrkadlovke. Rozdiel medzi najúspornejšou zrkadlovkou a najnenásytnejšou bezzrkadlovkou môže byť aj viac ako 1500 záberov. 1840:300. Pri batériach ale veľmi záleží aj na štýle fotenia. Napríklad, ak štandard CIPA uvádza výdrž batérie na 350 záberov, pri aktívnom/rýchlom fotografovaní (napr. športu) môžete nafotiť aj vyše 1000 snímkov. Platí to samozrejme aj pri zrkadlvokách, aj tam sa výdrž sériovým snímaním znásobí.
Lacnejšie modely zrkadloviek aj vďaka nástupu bezzrkadloviek v poslednom období padli veľmi hlboko dolu. Taktiež jednoduché ale kvalitné pevné objektívy s dobrou svetelnosťou možno nájsť pre zrkadlovky lacnejšie. Je potrebné prepočítať, aké objektívy chcem a potrebujem, aby som vedel prepočítať cenu systému. V jednom prípade môže vyjsť výhodnejšie zrkadlo, v druhom bezzrkadlo.
Panasonic predstavue bezzrkadlovku Lumix S5D a objektív S 18-40/4,5-6,3 (1)
Svadobná fotografia s Frankom Štabrilom (1)
Fotografujeme Bielu noc (1)
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2024 - 9. kolo - Farby Jesene (2)