Mesiac fotografie začal 29. októbra. Slávnostný VIP banket bol v sobotu 2. novembra v DANUBIANA Meulensteen Art Museum kde začala výstava Vladimír Židlický Retrospektíva. Výstavy potrvajú až do 30.11.2019.
Organizátori Mesiaca fotografie v Bratislave, Stredoeurópsky dom fotografie a FOTOFO v tlačovej správe o tomto ročníku dalo na známosť, že nosnými témami budú 30. výročie Nežnej revolúcie a súčasná fotografia v stredo a východoeurópskom priestore. „Vizuálny zážitok prinesú medzinárodné hviezdy fotografie ako umelecká skupiny AES+F, Joan Fontcuberta, Cédric Delsaux, Tom Jakobi, veľkým zážitkom bude i rozsiahla retrospektíva Vladimíra Židlického. Celkovo festival prinesie 31 individuálnych a kolektívnych výstav,“ píšu v v správe.
Riaditeľ festivalu Václav Macek k hlavnému motívu tohto ročníka dodáva: „Priestor dostali autori, ktorí boli v opozícií voči komunistickej moci vo vtedajšom východnom bloku. Nieje to však prehliadka historických fotografií.“
Do tohto rámca preto zahrnuli nielen výstavu Sametová/Nežná, ale aj výstavu o legendárnom a pokrokovom Jednotnom roľníckom družstve v Slušoviciach či výstavu Love-Krowe Witolda Krassovského o svete nezávislej kultúry v Poľsku v 80-tych rokoch. Výstavy Projekt 17/11 a Višegrád 30 rokov po páde berlínskeho múru dokumentujú aktuálny stav kultúr, ktoré sa zbavili komunizmu.
Tlačová správa ďalej informuje: „Svetoznáma ruská umelecká skupina AES+F, ktorých intermediálna tvorba zahŕňa fotografiu, videoart a digitálne technológie, prinesie do Bratislavy absolútnu chuťovku - súbor The Feast of Trimalchio. Luxusná výstava monumentálnych video inštalácií a série veľkoplošných digitálnych malieb je vizuálnou interpretáciou básnickej fikcie Satyricon, ktorej autorom je slávny básnik Nerovho Ríma, Gaius Petronius Arbiter. Umelci vytvorili vizuálny sviatok plný lesku, bohatstva a obžerstva, ktorý diváka na chvíľu uväzní v dočasnom raji a vyvolá silné emócie i pálčivé otázky.“ Výstava je v Dome Umenia na Nám. SNP v Bratislave.
Ďalšia hviezda 29. ročníka festivalu je Španiel Joan Fontcuberta, ktorý využíva médium fotografie ako základ svojej konceptuálnej tvorby vystavuje v Galérii Mesta Bratislavy, na Panskej 19. V Bratislave predstavuje súbory s názvom Gastropoda a Trauma.
„Nielen pre mladšie ročníky je lákadlom výstava francúzskeho fotografa Cédrica Delsauxa. Patrí k umelcom, ktorí svojou tvorbou v divákovi často vyvolávajú znepokojenie. Známa je napríklad jeho futuristicko - apokalyptická séria fotografií Dark Lens, ktorú ocenil dokonca aj režisér Hviezdnych vojen, George Lucas. V Bratislave predstaví súbor Welcome to the dark Corporation (Vitajte v temnej korporácii). Vystavuje v Stredoeurópskom dome fotografie na Prepoštskej 4,“ uvádza tlačová správa.
Súčasťou Mesiaca fotografie sú aj individuálne výstavy autorov ako Tom Jacobi, Robo Kočan, Martin Kochan, Maija Laurinen a ďalší. Tomáš Pospěch prináša závan retra z obdobia kolektivizácie poľnohospodárstva.
Z kolektívnych výstav je najatraktívnejšou prehliadka Ozveny festivalu La Gacilly-Baden 2019, výber diel deviatich svetoznámych autorov, ktorí sa zúčastnili projektu Hymnus na zem.
K mimoriadnym výstavám sa určite radí prezentácia Leica Oscar Barnack Award, ktorú každoročne vyhlasuje spoločnosť Leica. Uvidíte práce víťazov a finalistov za rok 2018.
„Najzaujímavejšími spomedzi sprievodných aktivít festivalu bude prednáška Joana Fontcubertu, konferencia Fotografia ako umenie o slovenskej fotografii od 20. do 60. rokov 20. storočia a komentovaná prezentácia najčerstvejších knižných počinov z oblasti fotografie. Sprievodný festival Mesiaca fotografie bude prebiehať od 31. októbra do 15. novembra v OC Dunaj.“
V Danubiane, kde bol VIP banket, je otvorená veľká výstava českého fotografa svetového významu Vladimíra Židlického. Preslávil sa najmä experimentmi s dedičstvom klasických umeleckých disciplín. „Židlický používa fotografiu ako východisko, na ktoré vrství svoje výtvarné a vizuálne nápady, čím vytvára príťažlivé, mnohovrstevné diela,“ mienia odborníci na fotografiu.
Vladimír Židlický si s úsmevom zaspomínal na prvý podnet k fotografickej ceste a štýlu, ktorý si vybral. „K fotografii som prišiel, keď som mal 5 alebo 6 rokov. Dostal sa mi do ruky fotoaparát s priehľadových hľadáčikom. Bolo to začiatkom 50-tych rokov. Ten hľadáčik mal všetky mysliteľné optické vady. Keď som sa cez neho pozrel, videl som svet veľmi mysticky. Prehovoril som mamičku, aby mi kúpila film. Dali sme ho vyvolať do profesionálneho laboratória. Zažil som veľké sklamanie. Tá mystika, ktorú som videl cez hľadáčik plný nedostatkov tam nebola. Možno by sa zdalo, že táto moja drobná príhoda je bezvýznamná, ale nie je to tak. To čo robím, to čo vidím akoby v starom hľadáčiku alebo v mojej mysli sa snažím dostať na fotogafie. Robím všetko pre to, aby som ukázal to čo mám v hlave.“
Workshop: Nočná fotografia s Karolom Srncom (4)
Urobte niečo naviac (1)
Portrét z nadhľadu a podhľadu (2)
Vyhodnotenie fotosúťaže „Portrét mobilom“ (1)