V starom tele nový duch - Fujifilm X-Pro2

V starom tele nový duch - Fujifilm X-Pro2

Recenzie  /  Martin Farkaš / 23.03.2016 / 07:00

Poznáte to najmä z bežného života. Výrobca zoberie starý produkt, prebalí ho do nového obalu a voi-la, máme tu novinku. Presne toto isté sa pri novom fotoaparáte Fujifilm X-Pro2 nestalo! Práve naopak. Obal ostal zachovaný a celé vnútro bolo vymenené. X-Pro2 ponúka krásny koncept priehľadového fotoaparátu a kombinuje ho s najnovšími technológiami, ktoré tento fotoaparát radia na najvyššie miesto v rade prístrojov Fujifilm X.

Dizajn

Keď už som začal o balení, tak sa poďme pozrieť na X-Pro2 podrobnejšie. Na prvý pohľad sa môže zdať, že sa toho až tak veľa nezmenilo. Rozmery zostali zachované spolu s nenápadným dizajnom. Nová je celá kostra fotoaparátu, ktorá je vyrobená z kovových dielcov tak, aby bola čo najodolnejšia. Prístroj preto zvláda aj drsnejšie zaobchádzanie. Medzi to neodmysliteľne patrí utesnenie voči stekajúcej vode, prachotesnosť a mrazuvzdornosť do -10°C. S utesneným objektívom, ako je napríklad nový XF 35mm f/2, tvorí vynikajúci celok do každých podmienok.

Utesnenie voči nepriaznivému počasiu som otestoval dôkladne :)

Predná strana fotoaparátu je navrhnutá striedmo. Ocenia to najmä street fotografi, ktorí chcú byť nenápadní. Všimnite si vystúpenejší predný grip. Vďaka malej zmene sa X-Pro2 drží oveľa lepšie ako predchodca.

Horná strana fotoaparátu sa od predchodcu tiež veľmi nelíši. Nechýbajú sánky pre externý blesk a kotúč na kompenzáciu expozície, ktorý po novom umožňuje zvoliť hodnoty +/- 3EV. Otočením kotúča na hodnotu C môžete kruhovým rollerom využívať kompenzáciu expozície v rozmedzí +/- 5EV. Najväčší kotúč je opäť venovaný nastaveniu expozičného času závierky. Hľadáte kotúč na nastavenie citlivosti? Je tam! Pozrite sa pozornejšie na okienko na kotúči s expozíciou. Podľa môjho názoru je to krásne riešenie. Presne takto to kedysi fungovalo na analógových prístrojoch. Stačí povytiahnuť kotúč a otáčaním nastaviť ISO.

Najväčšie zmeny sa udiali na zadnej strane fotoaparátu. Okrem iného rozmiestnenia štandardných štvorsmerových tlačidiel, tlačidiel na prehrávanie a mazanie fotografií, sa tu nachádza aj novinka, ktorá stojí za to! Malá nenápadná páčka pri pravom kraji displeja je osemsmerový joystick pre rýchly výber zaostrovacích bodov. Možno vám to príde ako hlúposť, pretože to už roky poznáte zo zrkadloviek, ale X-Pro2 je prvý mirrorless na svete, ktorý má joystick na výber zaostrovacích bodov.

Nedá mi nespomenúť aj inak tvarovanú opierku pre palec na zadnej strane. X-Pro2 už tak nekĺže z ruky ako predchodca. Vyskúšal som to počas prechádzky kedy som prístroj neustále držal v ruke.

Lepšia ergonómia a ovládanie nie je všetko čo X-Pro2 ponúka. Zatiaľ sme sa pozreli len na obal. Pozrime sa aj na to, čo obal ukrýva.

Fotografovanie

X-Pro2 som mal možnosť vyskúšať ešte pred cestou v Bratislave a počas výletu do Írska a Škótska. Trošku som sa obával odlišnej koncepcie od mojej X-T1, ale to ma po chvíľke prešlo. S fotoaparátom sa mi pracovalo fantasticky!

Hľadáčik a displej

Jednou z prvých vecí, ktorú urobí každý fotograf, je pohľad do hľadáčika. Čakal som, že oproti X-Pro1 bude ten optický väčší. Pár dní predtým som si užíval fotografovanie s filmovým prístrojom Voigtländer Bessa-R, ktorý má jeden z najväčších priehľadových hľadáčikov. Aj povestná Leica má oproti Voigtländer-u menší hľadáčik. Veľkosť hľadáčika vynahrádza funkcia prispôsobenia sa k ohnisku ktorá má dve polohy. Ak používate širokouhlejší objektív, napríklad XF 18mm f/2, záber v optickom hľadáčiku je dostatočne široký na to, aby ste videli aj to, čo je okolo snímanej plochy. Druhá poloha slúži pre štandardné objektívy od ohniska 35mm. Prepnutie hľadáčika je plne automatické a prebieha vložením ďalších šošoviek do optickej sústavy. 1. poloha sa využíva na ohniská od 16mm do 32mm (že by Fujifilm plánoval uviesť nejaký nový svetelný 32 mm objektív?) a ta druhá od 35mm do 90mm. Do hľadáčika sa premietajú všetky dôležité údaje o expozícii, zaostrovaní, stave akumulátora a ďalšie. Pri zaostrení na kratšiu vzdialenosť sa rámček snímanej plochy automaticky prispôsobí paralaxe. Aby toho nebolo málo, jas všetkých údajov v režime priehľadového hľadáčika sa mení v závislosti od aktuálnej scény. Ak budete fotiť v šere, stmavia sa aj informácie tak, aby vás nerušili (ale boli stále dobre čitateľné). Ak budete fotiť na priamom slnku, jas zosilnie.

V optickom priehľadovom hľadáčiku máte možnosť zvoliť si aj malý digitálny náhľad v pravom dolnom rohu. Ten môže slúžiť ako overenie správneho zaostrenia keď ukazuje obraz 1:1. Ak si zvolíte celkový obraz, slúži ako dobrá pomôcka na kontrolu expozície alebo vyváženia bielej. Tento systém „digitálneho diaľkometra“ môžete poznať z modelu Fujifilm X100T.

Ak budete používať ultraširokouhlé alebo tele objektívy, využijete najmä nový digitálny hľadáčik s rozlíšením 2 360 000 bodov. Okrem vysokého rozlíšenia ponúka hľadáčik aj rýchlejšiu obnovovaciu frekvenciu. Úctyhodných 85 snímok za sekundu zaručuje hladký obraz a minimálne oneskorenie (0.012s) pri sledovaní pohybujúcich sa objektov.

V prípade, ak nosíte okuliare, vás určite poteší správa, že v hľadáčiku pribudla možnosť korekcie dioptrií. Absencia tohto nastavenia bola predchodcovi často vyčítaná, pretože bolo nutné dokúpiť korekčné šošovky.

Displej je navrhnutý dobre. Má vysoké rozlíšenie 1,62 mil. bodov a je dobre čitateľný aj pri silnejšom svetle. Zvyk je železná košeľa a tajne som dúfal, že displej bude výklopný. Pri modeli X-T1 som si naň rýchlo zvykol. Často fotografujem z rôznych uhlov, najmä z podhľadu a vtedy je výklopný displej veľmi dobrým pomocníkom. Absencia výklopného displeja bude zrejme dôsledok toho, že X-Pro2 je vytvorený tak, aby vydržal aj tvrdšie zaobchádzanie a systém vyklápania býva krehký.

Zaostrovanie

Fotoaparát som vyskúšal v rôznych podmienkach, no naviac ma bavilo večerné fotografovanie počas jedného z mála snežení, ktoré sme tento rok v Bratislave zažili. Prekvapilo ma, ako rýchlo a presne bol foťák schopný zaostriť v slabom osvetlení a protisvetle. Fotografoval som cez priehľadový hľadáčik, čo malo pre mňa jednu veľkú výhodu. S nasadeným 35mm objektívom som v hľadáčiku videl, čo mi do scény prichádza a aj to, čo už tam o chvíľku nebude. Práve toto pokladám za najväčšiu výhodu tohto typu hľadáčika. Vidíte v ňom výrez zo scény, ale aj to, čo je naokolo a viete tak rýchlo reagovať na meniacu sa situáciu. Toto na zrkadlovke alebo klasickom digitálnom hľadáčiku nezažijete.

Fotografia tak, ako vyšla z fotoaparátu. JPEG, emulácia filmu Acros + kontrast.

Jadrom fotoaparátu Fujifilm X-Pro2 je nový APS-C snímač s technológiou X-Trans III a rozlíšenom 24 megapixelov. Ak sa na nový snímač pozriete lepšie, môžete si všimnúť štvorec v strede snímača. Tento štvorec vyznačuje časť pokrytú fázovou detekciou pre rýchlejšie zaostrovanie.

Automatické zaostrovanie sa opäť o kúsok posunulo. K lepšiemu samozrejme. Zaostrenie je bleskové a myslím, že aj so staršími objektívmi (XF 35mm f/1.4, XF 18mm f/2) nový foťák pracuje rýchlejšie. Kontinuálne zaostrovanie sa tiež o kúsok zlepšilo. Pomohol výber zón AF bodov, ale na rýchlosť zrkadloviek to stále nestačí. Netreba však zúfať. Bežný pohyb, aký vo väčšinou fotografujeme, prístroj zvláda bezproblémovo.

Najväčší posun v zaostrovaní sa odohral v horšom osvetlení. Ako som už načrtol o pár riadkov vyššie, silné protisvetlo a šero nerobia X-Pro2 žiadne väčšie problémy. Automatické zaostrovanie funguje presne a hlavne rýchlo. Na stránke fujirumors sa objavil graf porovnávajúci X-Pro2 s ostatnými najvyššími modelmi Samsung, Olympus a Panasonic. Podľa ich merania je zo štvorice prístrojov Fujifilm najrýchlejší pri zlom osvetlení a to ešte s predprodukčným (neostrým) firmvérom. Sám som si urobil jednoduché porovnanie medzi ostrou a predprodukčnou verziou fotoaparátu, a tá ostrá je citeľne rýchlejšia!

ISO a kvalita obrazu

Ešte pred pár rokmi by sme si mohli myslieť, že snímač s vyšším rozlíšením bude znamenať menej kvalitné fotografie. Dnes je to omyl. Aj napriek nárastu megapixelov vie nový snímač X-Trans III v kombinácii s výkonným procesorom EXR Processor III poskytnúť vynikajúce fotografie na vysokých citlivostiach. V základnom rozsahu sú k dispozícii citlivosti od hodnoty 200 do 12 800 v 1/3 krokoch. V rozšírenom rozsahu môžete využiť ISO 100 (len v JPG) označené ako „L“ alebo vysokú citlivosť 25 600 schovanú pod písmenkom „H“. Konkrétnu hodnotu ISO nastavíte na kotúči s časom tak, že povytiahnete kotúč a otáčate ním. Funkciu Auto ISO predvolíte v troch rôznych variantoch, ktoré môžete rýchlo meniť ak si naprogramujete jedno z voliteľných tlačidiel. Fotoaparýty Fujifilm sú všeobecne známe tým, že majú perfektne vymyslenú funkciu Auto ISO. Nastavíte si hodnotu ISO od – do a minimálny čas závierky. K dokonalosti by sa funkcia dala doviesť, ak by sa pre každý objektív dal nastaviť určitý čas. Napríklad pri objektíve XF 23mm f/1.4 by to bola 1/60s a po nasadení 56mm f/1.2 by to bola 1/200. Fotograf by nemusel manuálne vyberať jednu z troch prednastavených možností, ale automaticky by sa nastavila tá, ktorá prislúcha k danému objektívu. :)

Funkciu Auto ISO som mal takmer neustále nastavenú v celom rozsahu. To znamená, od hodnoty 200 až po 12800. Výsledky sú podľa môjho názoru vynikajúce v celom rozsahu. Dokonca by som sa ich nebál prirovnať ku FF zrkadlovke Canon EOS 5D III, s ktorou som niekoľko rokov fotografoval. Nemyslite si, že výsledok pri vysokých citlivostiach nebude obsahovať žiadny digitálny šum. Šum tam bude, ale nie rušivý a čo je dôležité, je monochromatický. Na internete sa šíria rôzne špekulácie, že snímač je z dielne Sony. Či je to pravda alebo výmysel, vedzte, že snímač X-Trans III sa vydaril! Aby som to upresnil, skvelý výstup nie je len dielo nového snímača. Na obraz vplýva množstvo faktorov, napríklad aj použitá optika, A/D prevodník, procesor a podobne. A ako vieme, objektívy Fujifilm sú vynikajúce, procesor je niekoľkonásobne rýchlejší a výkonnejší ako jeho predchodcovia.

Nasledujúce fotografie sú vyvolané v editore Adobe Lightroom 6.4 z RAW formátu a bez odšumovania.

ISO 200

ISO 1600

ISO 3200. V prípade, že nemáte pri sebe statív, môžete to dohnať vyššou citlivosťou.

ISO 6400. S fotografiou sa stále dá plnohodnotne pracovať v editore. Zachrániť prepal či zosvetliť tmavé miesto.

ISO 12800. Všimnite si, že aj pri takto vysokej citlivosti je fotografia plná detailov a môžete prečítať názov ulice.

Porovnanie RAW verzus JPEG 

ISO 6400 JPEG priamo z fotoaparátu.

ISO 6400 vyvolané z RAW-u

Ďalšie funkcie

Prvý krát má X fotoaparát mechanickú závierku, ktorá umožňuje 1/8000 sekundy. Áno, poviete si, na čo je to dobré, však tam je elektronická, ktorá dokáže až 1/32.000 sekundy. To je pravda, ale možno ste si všimli, že elektronická závierka nie je vhodná na fotografovanie pohybu. Je to preto, lebo kým sa vyzbierajú všetky informácie zo snímača, prejde približne 1/100 sekundy. Preto, ak fotíte pohyb s elektronickou závierkou tak sa stáva, že zvislé línie sú zrazu šikmé. Ale čo sa mi na novej závierke naozaj páči, je jej zvuk. Neviem, či to bol zámer, alebo sa to stalo len náhodou, ale zvuk závierky je veľmi príjemný. Nie hlučný, ale razantný. Pripomína mi skôr analógový fotoaparát. Ťažko sa ten zvuk popisuje, je lepšie raz počuť ako o tom čítať. :)  

Pri analógu ešte chvíľku zostaneme. Všetkých nadšencov čiernobielej fotografie určite poteší správa, že Fujifilm do svojho portfólia emulácií filmov pridal legendárny čiernobiely film Fujifilm Acros. Acros je špecifický svojou gradačnou krivkou, ktorá spôsobuje mierne kontrastnejšie podanie scény a ponúka sýtu čiernu.

Tak ako pri obyčajnom čiernobielom režime, aj v režime Acros si môžete nastaviť jeden z troch farebných filtrov: červený, žltý a zelený. Veľmi sa mi páčil výstup z Acros-u priamo do JPEG, keď som pridal kontrast.

Fotografia priamo z fotoaparátu so simuláciou filmu Acros.

Fotografia priamo z fotoaparátu so simuláciou filmu Acros.

Fotografia priamo z fotoaparátu so simuláciou filmu Acros.

Fotografia priamo z fotoaparátu so simuláciou filmu Acros.

Joystick nie je jedinou vecou, ktorú X-Pro2 prebral z vyššej triedy zrkadloviek. Je ním aj dvojitý slot na pamäťové karty typu SD (HC, XC). Slot číslo 1 je prioritne určený na rýchly zápis na karty typu UHS-II, ktoré vedia za sekundu zapísať aj niekoľko stoviek megabajtov. Preto ho využijete najme pri snímaní 8 obr/s v RAW formáte. Slot číslo dva je o niečo pomalší, podporuje rýchlostnú triedu UHS-I. V menu nastavíte spôsob ukladania: Sekvenčný – po zaplnení prvej karty sa prepne na druhú, Záloha – na oboch kartách sa nachádzajú rovnaké súbory, RAW / JPEG – na karte 1 sa budú nachádzať RAW súbory a na karte 2 JPEG súbory. Oba sloty sú kompatibilné aj so starším typom pamäťových kariet.

Mierne sa zmenilo aj menu fotoaparátu. Jednotlivé kategórie sa zoskupili, čo by malo prispieť k lepšej orientácii. Pribudla aj nová záložka označená ako MY. Do tejto „Mojej záložky“ môžete vložiť ktorúkoľvek funkciu z menu fotoaparátu. Ak máte My menu aktívne, vybrali ste si doň niektoré z možností, po stlačení tlačidla menu sa vám ako prvá ukáže záložka MY.

X-Pro2 používa rovnaký akumulátor ako predchodca, NP-W126. Tento krok so zachovávaním rovnakého akumulátora vnímam ako dobrý krok pre všetkých tých, ktorí používajú X fotoaparáty už dlhšie a majú zásobu akumulátorov. Oproti ostatným modelom má však X-Pro2 navrch v zobrazovaní aktuálnej kapacity akumulátora. Piktogram má teraz 5 dielikov a keď je akumulátor príliš slabý, začne blikať na červeno. Nie je to však len o piktograme. Prepracovaný bol celý systém ukazovateľa stavu akumulátora, ktorý teraz funguje presnejšie.

Záver

Dovolenku a fotografovanie s X-Pro2 som si užil naplno. Fotoaparát aj s objektívmi XF 10-24, XF 18/2 a XF 35/2 som mal zbalený v malej brašni Think Tank Retrospective 5, takže som mal všetko potrebné neustále pri sebe a vďaka menším rozmerom a hmotnosti mi nevadilo všetko nosiť celý čas pri sebe. Podobný výlet som raz absolvoval aj s FF zrkadlovkou a objektívmi, no myslím, že to plne stačilo. Večer som nebol OK ale KO.

Veľmi sa mi páči dizajn prístroja a práca s ním. Zvykol som si ho mať zavesený na popruhu krížom cez prsia. Nebol tak príliš na očiach a v prípade že som ho potreboval, bol hneď pri ruke. Nastavovanie je intuitívne a tlačidlá majú jasne definovaný chod. Ak vám nejaká funkcia chýba, môžete si ju nastaviť na rôzne tlačidlá tak, aby ste ich v prípade nutnosti vedeli rýchlo vyvolať.

No a na záver, toto je reálna simulácia 20 ročného intenzívneho používania X-Pro2 a SF 35mm f/2 WR. Neviem prečo, ale tá patina tomu dodáva šmrnc. :)

Fotoaparát Fujifilm X-Pro2 nájdete aj v našom obchode.

 

Plusy a mínusy

+ utesnené telo z horčíkovej zliatiny

+ nový snímač s vynikajúcim výstupom

+ rýchle zaostrovanie v šere a protisvetle

+ optický priehľadový hľadáčik a digi. rangefinder

+ digitálny hľadáčik s rýchlou frekvenciou až 85 obr./s.

+ nová závierka (ponúka 1/8000s a x-sync 1/250s)

+ 8 obrázkov za sekundu

+ nový profil filmu Fujifilm Acros

+ duálny slot pre SD karty s podporou UHS-II

+ wi-fi konektivita

 

- nemá výklopný displej (pre zvýšenú odolnosť)

- zadný otočný volič sa horšie stláča – je viac zapustený do tela fotoaparátu

- chýba NFC pre rýchle párovanie

 

Čítajte ďalšie recenzie na tento produkt.

V starom tele nový duch - Fujifilm X-Pro2
5 5 with 3
 
počet hodnotení: 3

Komentáre

  • Michal Buzaši / 23.03.2016 08:59:40
    Výborne napísané !
  • Michal Buzaši / 23.03.2016 08:59:40
    Výborne napísané !
    Martin Farkaš / 23.03.2016 10:11:51
    Vďaka Michal.
  • Lukáš Nagy / 23.03.2016 10:37:24
    júúj, tak na túto recenziu som bol veľmi zvedavý! pročka sa mi vždy hrozne páčila, aj keď som mal možnosť ju porovnať keď bola úplne nová jednotka s leicou m7 a tá pro1 vyzerala oproti leice ako hračka:D ale toto sa mi lúúúbi :) bol som aj na prezentačke, tak ju mám už trošku ochytanú. tešil som sa tiež na fotky z cesty na ktorej si ju mal a super! pekný výletík. trošku závidím :D
  • Peter Cimra / 23.03.2016 11:19:38
    Skvele fotky aj kvalitna recenzia! Tesim sa na dalsiu!!
  • Rocky Rocky / 23.03.2016 11:49:37
    Jo, drsna recenzia, drsne fotky!
  • Julo Kotus / 23.03.2016 13:09:34
    Výborný foťáčik, dizajnom klasika, výkonom moderná mašina. :)
  • Roman Lacko / 23.03.2016 13:16:14
    Záver ma veľmi pobavil :) vypichnem dve za sebou idúce slová REÁLNA SIMULÁCIA :D veľmi dobré. Už len to že na to za dvadsať rokov nebude možno kúpiť batériu a nie to ešte aby to 20 rokov fungovalo a prepracovalo sa k tejto patine :) Tomu vravim reálne. :)
  • Julo Kotus / 23.03.2016 13:22:36
    A pekné fotky, som zabudol pochváliť autora. :)
  • Roman Lacko / 23.03.2016 13:16:14
    Záver ma veľmi pobavil :) vypichnem dve za sebou idúce slová REÁLNA SIMULÁCIA :D veľmi dobré. Už len to že na to za dvadsať rokov nebude možno kúpiť batériu a nie to ešte aby to 20 rokov fungovalo a prepracovalo sa k tejto patine :) Tomu vravim reálne. :)
    Martin Farkaš / 23.03.2016 14:12:20
    Asi som sa nechal trošku uniesť :) Ale uznaj, nie je taký dotlčený krajší?
  • Martin Farkaš / 23.03.2016 14:12:20
    Asi som sa nechal trošku uniesť :) Ale uznaj, nie je taký dotlčený krajší?
    Roman Lacko / 23.03.2016 17:00:11
    Pravé že je to pekné. Ale skôr už tak z nostalgie do vitríny :) Fotky si porobil pekné som ti chcel napísať ešte.
  • Roman Lacko / 23.03.2016 17:00:11
    Pravé že je to pekné. Ale skôr už tak z nostalgie do vitríny :) Fotky si porobil pekné som ti chcel napísať ešte.
    Martin Farkaš / 23.03.2016 17:20:05
    Ja by som aj taký ošúchaný nosil a fotil ním. Neviem prečo ale tá patina sa mi na fotoaparátoch veľmi páči. Ďakujem, som rád že sa fotky páčia :)
  • Martin Farkaš / 23.03.2016 17:20:05
    Ja by som aj taký ošúchaný nosil a fotil ním. Neviem prečo ale tá patina sa mi na fotoaparátoch veľmi páči. Ďakujem, som rád že sa fotky páčia :)
    Roman Lacko / 23.03.2016 18:59:01
    Na foto kde ho držíš v ruke celý mokrý je odraz nejakého oranžového svetla. Táto kombinácia nevyzerá vôbec zle. Čierne telo oranžové hrany. Farebne-moderné konštrukčne-retro
  • Roman Lacko / 23.03.2016 18:59:01
    Na foto kde ho držíš v ruke celý mokrý je odraz nejakého oranžového svetla. Táto kombinácia nevyzerá vôbec zle. Čierne telo oranžové hrany. Farebne-moderné konštrukčne-retro
    Martin Farkaš / 24.03.2016 08:10:59
    V momente, keď som si spomenul že by som mohol cvaknúť zmoknutý foťák, sa rozsvietilo pouličné osvetlenie. Tak som kúsok podišiel pod lampu, že by ten farebný odlesk mohol oživiť šedastú atmosféru. :)
  • A B / 27.03.2016 14:53:16
    Všetky čudesné artefakty produkované X trans ostali, možno ešte znásobené 24 Mpx, to či je strom ihličnan alebo listnáč občas iba hádam. Prijateľné za 800 € ale nie za cenu FF K1 :) P.S. A kľudne do mňa :D
  • A B / 27.03.2016 14:53:16
    Všetky čudesné artefakty produkované X trans ostali, možno ešte znásobené 24 Mpx, to či je strom ihličnan alebo listnáč občas iba hádam. Prijateľné za 800 € ale nie za cenu FF K1 :) P.S. A kľudne do mňa :D
    Martin Farkaš / 27.03.2016 20:09:49
    Ono záleží v čom sa ten raw vyvolá. LR6 s X-Trans už pracuje lepšie, ale na výstup s Capture One sa to stále nevyrovná. Povedal by som, že to nie je chyba fotoaparátu, ale Lightroom-u 6.
  • Martin Farkaš / 27.03.2016 20:09:49
    Ono záleží v čom sa ten raw vyvolá. LR6 s X-Trans už pracuje lepšie, ale na výstup s Capture One sa to stále nevyrovná. Povedal by som, že to nie je chyba fotoaparátu, ale Lightroom-u 6.
    A B / 28.03.2016 14:06:11
    Je to chyba Fuji, že nedodalo kvalitný RAW konvrertor ako napr. Sigma ku svojmu tiež neštandardnému snímaču.
  • A B / 28.03.2016 14:06:11
    Je to chyba Fuji, že nedodalo kvalitný RAW konvrertor ako napr. Sigma ku svojmu tiež neštandardnému snímaču.
    Martin Farkaš / 29.03.2016 16:52:17
    V poriadku. Len dodám, že Sigma musela vytvoriť vlastný RAW konvertor, pretože žiadny iný editor jej RAW nepodporuje. Aj Fujifilm má RAW konvertor, len sa s ním nepracuje tak dobre ako napr. s LR.
  • Martin Farkaš / 24.03.2016 08:10:59
    V momente, keď som si spomenul že by som mohol cvaknúť zmoknutý foťák, sa rozsvietilo pouličné osvetlenie. Tak som kúsok podišiel pod lampu, že by ten farebný odlesk mohol oživiť šedastú atmosféru. :)
    Roman Lacko / 02.04.2016 08:32:20
    Dobrý počin.
Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...