Olympus E-PM2, zoom alebo double zoom?

Recenzia  /  Julo Kotus / 26.02.2014 / 00:00

Keď pred niekoľkými rokmi Olympus predstavil prvý fotoaparát PEN, vyvolalo to rozruch fotografickej verejnosti. Niektorí chválili, iní hanili. Ako každá novinka, aj PEN mal svoje muchy, ktoré sa hlavne týkali rýchlosti zaostrovania a v určitej miere aj šumu, ktorý postihoval obraz pri vyššej citlivosti ISO.

Olympus E-PM2 je o poznanie menší a ľahší ako OM-D EM5. Výkonom sa mu ale vyrovná.

V roku 2012 však firma predstavila Olympus OM-D, ktorý zožal chválu nielen medzi recenzentmi, ale jaj medzi užívateľmi. V našich končinách sa napriek relatívne vysokej cene stal obľúbeným prístrojom nadšencov, poloprofesionálov, dokonca v niektorých prípadoch i profesionálnych dokumentárnych fotografov. OM-D odstránil všetky muchy, ktoré sprevádzali jeho starších predchodcov. Výkon na vysokom ISO, často kritizovaný dynamický rozsah a rýchlosť zaostrovania... To všetko sa dočkalo rapídneho vylepšenia. Prečo ale píšem o OM-D, keď recenzia je na fotoaparát E-PM2? Z jednoduchého dôvodu. Vo vnútri aparátu je implementovaný senzor, AF systém a procesor práve z uznávaného stroja Olympus OM-D. Dokonca aj sériové snímanie je takmer rovnako rýchle a dá sa povedať na profi úrovni. E-PM2 zvláda 8obr./s, OM-D EM-5 9obr./s.

A prečo tieto dva fotoaparáty porovnávam hneď v úvode? Kým OM-D E-M5 sa s objektívom predáva za 1099€ a bez objektívu samotné telo za 899€, táto jeho skromná kópia je dnes v ponuke za 299€ aj so základným objektívom 14-42mm (28-84mm v prepočte na kinofilm). Za 379€ môžete E-PM2 používať aj s výkonným teleobjektívom 40-150mm (80-300mm po prepočte na kinofilm). Áno, je to obrovský rozdiel za ktorý OM-D E-M5 ponúka profesionálne telo vytesnené proti dažďu a nepriaznivým poveternostným podmienkam, lepší displej a pekný elektronický hľadáčik, ale... Ak chcete menší fotoaparát, nepotrpíte si na profi spracovanie a chcete fotografovať tak, ako fotí OM-D E-M5, môžete tak urobiť a za omnoho výhodnejších podmienok. Zdá sa vám to podozrivé? Aj nám! :)
Preto sme Olympus E-PM2 podrobili redakčnému testu aby sme zistili, či môže existovať rovnica "málo peňazí = veľa muziky".

Dizajn a ergonómia

Dizajnovo sa oproti svojmu predchodcovi E-PM1 tento model trochu zostril. Myslím teraz na hrany, ktoré sú zaoblené menším polomerom. Vpredu nájdete plastový grip, ktorý výrazne napomáha pevnejšiemu držaniu tela aparátu jednou rukou. Prístroj sa už tak nekĺže v dlani, ako to bolo v prípade predchodcu E-PM1.

Minimalistický dizajn na vrchnej strane aparátu ostal zachovaný. Zadná strana je trochu prepracovanejšia.

Za cieľom lepšieho držania aparátu bolo zväčšené voľné miesto pre palec pravej ruky. Konštruktéri to dosiahli presunutím tlačidla play z pravej strany nad displej fotoaparátu a ostatné tlačidlá posunuli nadol. Palec tak lepšie spočinie na gumenom gripe a nehrozí náhodné stlačenie tlačidla INFO, ku ktorému niekedy dochádzalo u E-PM1. Zvláštnosťou u malých PEN aparátov je konektor pod sánkami blesku - Accesory Port II. Umožňuje pripojiť externý elektronický hľadáčik, ale aj napríklad Olympus PENPAL na prenos fotografií cez Blootooth či iné príslušenstvo.
Ergonómiu ovládanie vylepšuje aj programovateľné tlačidlo Fn, na ktoré môžete naprogramovať často používané funkcie (napríklad WB, ISO...). Pozor, často používané funkcie môžete naprogramovať svojim spôsobom aj na štvorsmerové tlačidlo s potvrdením na stred. Prístroj tak oproti E-PM1 disponuje pomerne vysokou mierou prispôsobiteľnosti.

E-PM2 môžete dostať v štyroch farbách.

Fotografovanie

Prístroj zapínate tlačidlom On/Off, kolapsibilný objektív je nutné vysunúť do pracovnej polohy. Trochu to zdržiava, ale ako náhle máte objektív vysunutý, prístroj reaguje bleskovo. A to nielen na pokyny tlačidiel či kolieska, ale veľmi rýchly je aj autofokus. E-PM2 nemá problém vo väčšine prípadov veľmi rýchlo zaostriť na zvolený predmet, pomýliť ho môžu silné odlesky či výrazné protisvetlo. Sem - tam sa stane, že za jasného počasia a ostrého slnka reflektujúceho na lesklých predmetoch automatické zaostrovanie "netrafí" objekt, ale sú to situácie, s ktorými sa ťažko vyrovnávajú aj omnoho drahšie prístroje. Automatické ostrenie je inak dostatočne rýchle, aby ste mohli bez väčších problémov zachytiť aj akciu, či už ide o šantenie detí alebo dynamickejšie scény na ulici. Platí tu tiež to, čo o všetkých systémových fotoaparátoch so zaostrovaním na základe kontrastu na snímacom senzore - na kontinuálne preostrovanie rýchlo pohybujúcich sa predmetov nie je tak dobre stavané ako zaostrovanie u klasickej zrkadlovky. Profesionálne fotky z extrémnych športov ale aj tak nikto týmto prístrojom fotografovať nebude, teda aspoň predpokladám.

Minimálny zoom na základnom objektíve M. Zuiko Digital 14-42 f3,5-5,6 II R. 14mm ohnisko (28mm po prepočte na kinofilm)

Maximálny zoom na základnom objektíve M. Zuiko Digital 14-42 f3,5-5,6 II R. 42mm ohnisko (84mm po prepočte na kinofilm)

Minimálny zoom na základnom objektíve M. Zuiko Digital 40-150mm f4-5,6 R. 40mm ohnisko (80mm po prepočte na kinofilm)

Maximálny zoom na základnom objektíve M. Zuiko Digital 40-150mm f4-5,6 R. 150mm ohnisko (300mm po prepočte na kinofilm). Na relatívne kompaktný a ľahký objektív výborné priblíženie i kresba.

Pri fotografovaní za extrémne jasného počasia sa môžete stretnúť s jednou nepohodlnosťou - displej sa nedá vyklopiť a preto je regulácia odrazov na jeho povrchu obtiažnejšia ako napríklad u E-PL5 alebo OM-D.
Celkovo fotografovanie hodnotím pozitívne, rýchlosť zaostrovania i snímania je na danú kategóriu vynikajúca. Veď pri fotografovaní momentiek môžete využiť aj kontinuálne snímanie 8obr./s v plnom rozlíšení. Pri naháňačke vašich ratolestí či inej akcie tak môžete vyhotoviť sériu záberov, z ktorých si neskôr vyberiete tie, ktoré najviac vystihujú moment, atmosféru.

Obrazová kvalita

Je silnou stránkou tohto drobca. Rovnaký senzor a procesor na spracovanie obrazu spôsobujú, že nový Pen Mini naozaj fotografuje ako jeho veľký brat Olympus OM-D. Týka sa to farieb, kontrastu, dynamického rozsahu a šumu pri vysokých citlivostiach ISO. Na micro 4/3 senzor je to naozaj vysokokvalitný obraz, v ktorý sme pred troma rokmi ani nedúfali. E-PM2 tak súperí so zrkadlovkami s menším senzorom (APSC) a to až do citlivosti ISO 1600.

ISO400 RAW

ISO400 JPG

ISO800 RAW

ISO800 JPG

ISO1600 RAW

ISO1600 JPG

Aj ISO 3200 môžete použiť dokonca aj na tlač a to znamená, že so svetelným objektívom (napríklad 25mm f1,8 alebo 45mm f1,8) nemáte problém fotografovať za šera či v interiéri bez blesku a tým zachovať svetelnú atmosféru miesta.

Kresba objektívu sa vyrovná drahým objektívom pre zrkadlovky. M. Zuiko Digital 40-150mm f4-5,6 R.

Príjemné farby a kontrast pri fotografiách priamo z fotoaparátu vo formáte JPG.

Pre porovnanie výstup z nekomprimovaného RAW (ORF) formátu ponúka viac detailov v tieňoch i svetlách na úkor vyššieho šumu.

Večerná fotografia vyhotovená "z ruky" pri ISO400, RAW.

JPG priamo z fotoaparátu má krásne farby, kontrast a bez problémov produkuje obrázky, ktoré sa na prvý pohľad páčia väčšine používateľov. Či už ide o krajinky, rodinnú fotografiu alebo dokumentárne foto, vo väčšine prípadov už netreba s fotografiami nič robiť. Profil spracovania JPG obrazu som mal vo väčšine prípadov nastavený na i-Enhance, kedy sa fotoaparát rozhoduje, koľko kontrastu a saturácie do obrazu pridá.

RAW verzus JPG

Ako pri väčšine fotoaparátov, aj pri E-PM2 platí, že ak chcete maximálnu kvalitu obrazu (detail, ostrosť, dynamický rozsah), zvolíte formát RAW (ORF) a fotografie si neskôr "vyvoláte" doma v dobrom editore fotografií. RAW ponúka očividne väčší dynamický rozsah a je schopný zachytiť podstatne viac detailov vo svetlách. Pri vyťahovaní detailov z tieňa dochádza v tmavých plochách k nárastu šumu. Kým pri dobre exponovaných a na kontrast priemerne náročných scénach rozdiel oproti fotoaparátom s väčším senzorom nevidíte, ten sa prejaví v silne kontrastných scénach, ak chcete vytiahnuť maximum detailov z tieňa.  Algoritmus pre spracovanie JPG fotografií vo fotoaparáte kladie dôraz na celkové atraktívne vyznenie fotografií, ak chcete maximálnu ostrosť na úrovni pixelov, fotografujte do RAW. Buďte pripravení, že ak chcete zachovať všetky informácie, zvýšenému šumu sa nevyhnete. Ten však na fotkách vôbec nevadí, len upozorňujem, že už od ISO400 je ho v obraze cítiť, v modrej oblohe aj pri ISO200.

Na 100% výreze fotografie vidíte, ako JPG algoritmus odstránil jemné detaily v štruktúre sôch. Vo obraze vyvolanom z ORF formátu je síce viac šumu, ale aj omnoho viac detailov. Šum v tomto prípade absolútne nevadí, keďže jeho odstránenie urobí viac škody ako osohu. Pozor, tento rozdiel v detailoch neuvidíte, kým fotografiu nevytlačíte aspoň na formát A4 a väčší. Čiže ak fotografujete iba na web alebo do malého albumu, nemusíte sa tým vôbec zaoberať. Ak by ste však chceli vystavovať veľmi veľké fotografie, RAW (ORF) je cesta.
Nočné fotografie sú atraktívne. Samozrejme, záleží na tom, či sa vyberiete fotografovať v správnom čase, keď je v oblohe ešte zvyškové svetlo. Potom s E-PM2 máte naozaj šanci zachytiť večernú atmosféru kvalitne a náladovo. Senzor zvláda nočnú fotografiu na najnižšom ISO (tak sa to má správne robiť) veľmi dobre. Zachytáva množstvo detailov vo svetlách i tieňoch, dobrý kontrast a vyváženie bielej. Samozrejme, odporúčame použiť statív a samospúšť, aby ste niekoľko sekundový záber neroztriasli a neskončili s rozmazanými fotkami.

Nočná fotografia vyvolaná z RAW (ORF)

Pre porovnanie tá istá fotografia fotená do JPG formátu.

Obidva testované objektívy sú na svoju cenu vynikajúce. S kresbou a kontrastom nemajú nijaký problém. Kresba je v celom rozsahu objektívov perfektná, málinko klesá na dlhom konci oboch zoomov. Jediné, čo som postrehol, je ich menšia odolnosť v ostrom protisvetle. S priamym slnečným svetlom smerujúcim do objektívu tak môžete rátať s odleskami na šošovkách, prípadne so zvláštnou štruktúrou okolo svetiel na nočných fotografiách. Širokouhlý zoom má na najširšom ohnisku výrazné súdkovité skreslenie, ktoré firmvér úspešne eliminuje, no pri vyvolávaní z RAW formátu sa môže objaviť, ak korekciu nezapnete aj v editore. Je to bežná situácia, dnes už všetky spoločnosti korigujú chyby objektívov firmvérom v aparáte.

Protisvetlo za dňa zvládajú objektívy pomerne dobre, sem tam sa objavia odlesky alebo jemný závoj.

Kreatívne filtre

Kreatívne filtre boli a sú stále silnou stránkou fotoaparátov Olympus. E-PM2 ich ponúka celú plejádu. Presnejšie 12. Osobne mi prišli najzaujímavejšie kreatívne filtre zrnitý film, POP art, Cross proces, dierková kamera, dramatický tón. Ponúkajú nové možnosti tým, ktorí nechcú upravovať fotografie v počítači ale chcú mať alternatívny výraz vo fotografii. Čo je na kreatívnych filtroch dobré je, že ak fotografujete do RAW formátu + JPG, kreatívny filter je aplikovaný na JPG a RAW vám ostane bez zásahu a môžete si z neho vyvolať klasickú fotografiu. Dokonca si kreatívne filtre môžete v dodávanom softvéri aplikovať na svoje fotografie dodatočne jedným klikom.

Kreatívny filter Pinhole (Dierkový fotoaparát)

Kreatívny filter Cross proces

Kreatívny filter dramatic

Kreatívny filter POP

Kreatívny filter zrnitý film sa mi pozdával najviac, hodí sa na zdrsnenie fotografie a imitáciu vysokocitlivého čiernobieleho filmu.

Záver

Na záver mi neostáva nič iné, len zablahoželať. Zablahoželať všetkým nadšencom fotografom, ktorí už sa prijateľnú cenu môžu dostať malý ale výkonný aparát, ktorý v mnohých aspektoch konkuruje niekoľkonásobne drahším a väčším zrkadlovkám. Tie budú mať navrch pri snímaní extrémnych športov - sledovaní pohybu, alebo v naozaj extrémne slabých svetelných podmienkach, ale v drvivej väčšine prípadov rozdiel postrehne len oko skúseného odborníka. Smelo ho odporúčam ako rodinný fotoaparát, ktorý zachytí vaše ratolesti pri akcii a ktorý vám pomôže pomerne lacno vyhotoviť krásne detské portréty s rozostreným pozadím (napríklad s objektívom Olympus 45mm f1,8). Olympus E-PM2 je vzhľadom na svoju veľkosť a kvalitu vhodný aj pre tých, ktorí na cesty nechcú vláčiť veľký fotoaparát, ale nechcú sa vzdať kvality zrkadlovky. Sú to cestovatelia nároční na výstup zo svojho fotoaparátu, ktorí chcú sem tam niečo aj publikovať alebo sa svojimi cestami inak prezentovať.

Plusy a mínusy

+ kompaktné rozmery a nízka váha
+ rýchlosť reakcií (ostrenie, kontinuálne snímanie)
+ grip pre držanie fotoaparátu
+ spracovanie tela
+ krásne farby a kontrast v JPG formáte
+ množstvo detailov v RAW (ORF) formáte
+ vzhľadom na cenu opticky kvalitné kitové objektívy Olympus 14-42mm a Olympus 40-150mm so skvelým rozsahom od 28mm do 300mm
+ vynikajúci pomer cena výkon

- zapínanie fotoaparátu na dve fázy (zapnutie a vysunutie objektívu)
- plastové bajonety na setových objektívoch
- JPG algoritmus menej šetrný k najjemnejším detailom
- odolnosť objektívov na ostré protisvetlo
- zvláštna štruktúra okolo ostrých svetiel na nočných fotografiách

Akciové ceny na fotoaparáty Olympus môžete využiť tu.

Fotografie vyvolané z formátu RAW (ORF) sú upravené v programe Capture One Express. Pri úprave bol použitý iba panel Basic so základnými úpravami. Vyvolané fotografie sú exportované do plného rozlíšenia v 100% kvalite a doostrením "Standard." Fotografie snímané do formátu JPG sú bez úprav a doostrenia tak, ako boli odfotené. Fotografie z JPG nie sú nijako označené, fotografie z RAW formátu sú uložené s označením v ľavom spodnom rohu "JPG z RAW". Pre posúdenie kvality obrazu použite tlačidlo zobraziť originál.

Galéria k článku

Olympus E-PM2, zoom alebo double zoom?
0 5 with 0