Fujifilm X100s - sen street fotografa?

Recenzia  /  Julo Kotus / 21.06.2013 / 00:00
Spoločnosť Fujifilm nám začiatkom tohto roku pripravila milé prekvapenie v podobe fotoaparátu X100s. Vzhľadom na obrovskú popularitu, ktorú zožal jeho predchodca X100, sme boli aj my plní očakávania, či ide iba o kozmetické vylepšenie už i tak výborného fotoaparátu, alebo písmenko "s" v názve naznačuje výraznejší vývoj tejto koncepcie.

DIZAJN

Keď sa na fotoaparát pozriete zvonku, okrem naozaj jemných zmien v dizajne nerozoznáte X100 od X100s. Aj to musíte byť výborným pozorovateľom. Fujifilm X rad fotoaparátov má ale jedno z najlepších ovládaní fotoaparátov na trhu a od začiatku počúva a reaguje na želania klasických fotografov, ktorí chcú mať všetky dôležité a najčastejšie používané funkcie na analógových voličoch. Začneme teda nimi.

Na hornej strane aparátu nájdete sánky pre blesk, volič s časmi závierky, kotúč s korekciou expozície, spúšť, prstenec zapínania On / OFF a programovateľné tlačidlo Fn. Zhora je vidieť aj označenie clôn na clonovom krúžku, čo je veľmi užitočné, ak si chcete nastaviť clonu počas nosenia fotoaparátu na krku. Nemusíte fotoaparát dvíhať k oku alebo pozerať na displej, aby ste urobili všetky podstatné nastavenia pred expozíciou. Najjednoduchšie a najúčinnejšie nastavenie aké zo súčasných aparátov ponúka azda už len Leica!

Predná strana je tiež veľmi jednoduchá. Zachováva si krásny klasický dizajn priehľadových aparátov z minulého storočia. Okrem objektívu si hneď všimnete priehľadové okno, blesk a prepínač medzi optickým a elektronickým hľadáčikom. Áno, tak ako predchodca X100, aj X100s má unikátny hybridný hľadáčik. K nemu sa ale vrátime neskôr. Vpredu zboku nájdete prepínač režimu automatického zaostrovania. Je trochu inak usporiadaný. Jedna z krajných polôh zapína manuálne zaostrovanie (MF), druhá krajná normálne zaostrovanie na statický objekt (AF-S). Medzi nimi je najmenej používaný mód kontinuálneho zaostrovania (AF-C). Je to zmena oproti predchodcovi, ktorý mal bežné automatické zaostrovanie v strede a jeho nastavenie vyžadovalo viac pozornosti ako teraz, keď ho stačí bezstarostne zatlačiť na doraz nadol, pre manuálne ostrenia zas na doraz nahor. Na prednej strane sa nachádzajú aj dva otvory pre snímače stereo mikrofónu.

Až zadná strana fotoaparátu prezrádza, že nejde o klasický filmový priehľadový aparát, ale o výdobytok najmodernejšej techniky. Je to zrejmé z displeja, ktorý vykresľuje obraz 460 000 bodmi. Nad ním sa nachádza hľadáčik, ktorý v režime elektronického obrazu vykresľuje fotografovanú scénu neuveriteľnými 2.360.000 bodmi. Z jednej strany hľadáčika nájdete dioptrickú korekciu, na druhej strane sa nachádzajú senzory, ktoré pri priblížení sa tváre k fotoaparátu iniciujú prepnutie obrazu zo zadného displeja do hľadáčika. Nemusíte tak zakaždým prepínať obraz, ak sledujete displej a hneď na to chcete fotografovať s hľadáčikom na oku. Displej rozdeľuje ovládače na zadnej strane do dvoch skupín. V ľavej nájdete tlačidlo PLAY na prehrávanie obsahu, tlačidlo AE pre nastavenie merania expozície, tlačidlo DRIVE pre nastavenie snímania a VIEW MODE na výber zobrazovania náhľadu. Ten si môžete zapnúť iba do hľadáčika, iba na veľký zadný displej alebo na obidva s prepínaním pomocou očného senzora.

Vpravo od displeja nájdeme volič hodnôt, tlačidlo AFL/AEL pre aretáciu expozície a autofokusu (voliteľné), kruhový volič so 4 smerovými tlačidlami a s tlačidlom potvrdenia na stred. Voličom máte možnosť veľmi rýchleho prístupu k výberu zaostrovacích bodov, aktivácii režimov blesku, nastaveniu zaostrenia na blízko (makro) a nastaveniu vyváženia bielej (WB - white balance). Posledné tlačidlá na zadnej strane sú tlačidlo režimu zobrazovanie displeja a tlačidlo Q pre prístup do rýchleho menu.

Na pravej hrane Fuji X100s sú dvierka, pod ktorými sú ukryté konektory pripojení (USB a HDMI) a na spodnej strane dvierka ukrývajúce slot pre batériu a pamäťovú kartu, v tomto prípade SD. Kryt slotu pre batériu a kartu je blízko k statívovému závitu, čo znemožňuje ich výmenu kým máte aparát pripevnený na statíve.

Hľadáčik s očným senzorom, páčka na prepínanie medzi optickým a elektronickým hľadáčikom

Hybridný hľadáčik

Napriek tomu, že dizajn a funkcie X100s sile pripomínajú priehľadové fotoaparáty Leica, nepochybnú inšpiráciu značka prekonáva a do optického hľadáčika implementuje najnovšie technológie. Aj v optickom priezore dokáže fotoaparát pomocou priehľadného LCD panela premietať množstvo informácií – režim snímania, expozičné údaje, zaostrovacie body, histogram, korekciu expozície... Zaujímavým prvkom je aj to, že v hľadáčiku vidíte nielen rámček, ktorý zobrazuje reálny záber objektívu, ale vidíte ešte kúsok scény za tento okraj. Keď som si tento štýl zobrazenia osvojil, zistil som, že je to užitočné, nakoľko pri fotografovaní viem, čo sa objaví vo výslednom obraze, ak sa posuniem kúsok horizontálnym smerom alebo vertikálne. Aj pri zachytení správneho momentu pri fotení street fotografií je užitočné, keď vidím, ako ľudia smerujú, vchádzajú a vychádzajú z obrazového poľa aparátu. Som pripravený o zlomok sekundy skôr, ako v prípade zrkadlovky, kde objekt v hľadáčiku zbadám až vtedy, keď sa už nachádza v obrazovom poli aparátu.

Optický hľadáčik je jednoducho úžasný, jeho jedinou nevýhodou je chyba paralaxy, ktorú aparát kompenzuje záberom ale prekvapiť vás môže zmena pozície ostriaceho bodu v obraze pri zaostrení na krátku vzdialenosť. Veľký pokrok vidieť aj v elektronickoom hľadáčiku. Áno, hybridný hľadáčik ponúka dve možnosti – zobrazenie cez optický hľadáčik a zobrazenie cez elektronický. Ten vykresľuje obraz pomocou 2,36 milióna obrazových bodov. Medzi optickým a elektronickým hľadáčikom môžete prepínať jednoduchým zatiahnutím páčky na prednej strane fotoaparátu. Pohodlne to zvládne ukazovák pravej ruky bez toho, aby ste oko oddialili od hľadáčika.

Manuálne ostrenie pomocou elektronického hľadáčika

Fuji X100s teraz ponúka dve vylepšenia manuálneho zaostrovania. Je to focus peak highlight, kedy zaostrené kontrastné oblasti v hľadáčiku majú zvýraznené kontúry a revolučný elektronický „zaostrovací klin“, ktorý imituje zaostrovanie pomocou matnice a diaľkomerného klina. Obidva systémy reálne napomáhajú rýchlejšiemu a presnejšiemu manuálnemu zaostrovaniu a taktiež si pre urýchlenie manuálneho zaostrovania môžete aktivovať automatické zväčšenie stredu obrazu. Potom akonáhla siahnete na zaostrovací prstenec objektívu, stredová časť s imitáciou klinu a matnice sa zväčší na celý hľadáčik a vy rýchlo a presne zaostrite. Po natlačení spúšte sa obraz zmení na štandardnú veľkosť. Môžete prekomponovať a exponovať. Možno to znie na prvé prečítanie komplikovane, ale dá sa to rýchlo naučiť a úspešne používať v situáciách, kde automatické zaostrovanie nie je vhodnoou voľbou – málo kontrastné scény, nedostatok svetla...

FOTOGRAFOVANIE

Ovládanie aparátu je ukážkové. Ako som už spomínal vyššie, ozajstný fotograf nepotrebuje 20 motívových programov na to, aby sa zamestnával ich voľbou a hľadaním v menu. Expozícia je vždy tvorená kombináciou troch veličín - čas, clona, citlivosť ISO. Bez toho, aby som sa musel pozerať na displej alebo do hľadáčika okamžite vidím, aké hodnoty prvých dvoch veličín mám na fotoaparáte nastavené - sú totiž analógovo nastaviteľné pomocou otočného voliča a clonového krúžku. Analógovo sa nastavuje aj korekcia expozície a na zmenu citlivosti ISO slúži dedikované tlačidlo. Všetky potrebné hodnoty tak nastavíte bleskovo a dajú sa príjemne meniť aj počas sledovania obrazu v hľadáčiku.

Celkovo sa zrýchlili aj časy štartu aparátu, ukladania fotografií a reakcií na ovládače. Výber zaostrovacieho bodu jedným palcom je perfektný ťah oproti predchodcovi, ktorý mal aktiváciu výberu bodu na ľavej strane a samotný výber na pravej. Teraz sú tieto dva ovládače pri sebe presne pri palci pravej ruky. Môžete tak pohodlne meniť bod zaostrenia bez toho, aby ste museli odlepiť oko od hľadáčika. Na jednotku!
Naozaj si myslím, že Fuji X100 má jedno z najoptimálnejších ovládaní na trhu vôbec. Ak by som ho chcel vylepšiť podľa svojho ideálu, pridal by som mu ešte jedno koliesko na manuálnu voľbu hodnoty ISO. :-D
Reakcie X100s sú to, na čo boli všetci čakatelia najviac zvedaví. Aj keď sa po niekoľkých vylepšeniach firmvéru reakcie a rýchlosť X100 zlepšili, fotografi stále dúfali vo výraznejší upgrade automatického zaostrovania.
Dočkali sme sa!
Automatické zaostrovanie je za normálnych podmienok veľmi rýchle a porovnal by som ho so zrkadlovkami strednej triedy. Dokáže ho potrápiť až naozajstný nedostatok svetla ak pri ňom ostríte na málo kontrastné objekty. Opäť výrazný pokrok oproti predchodcovi. Nemal som problém v pomerne veľkej tme zaostriť rýchlo na objekty, ktoré som fotografoval pri ISO 3200! Výsledné fotografie boli presne zaostrené, perfektne exponované a obrazová kvalita na APSC senzor vynikajúca.

Bezchybné zaostrenie a kvalitný obraz pri ISO 3200! 1/140s / f2,8 / ISO3200

Automatické ostrenie prešlo zmenami aj čo sa týka rozsahu zaostrenia, V štandardnom móde dokáže X100s zaostriť na 21cm z pôvodných 40cm u Fuji X100. Je to dobrý ťah, ktorý umožňuje pohodlnejšie a rýchlejšie fotografovanie detailov bez nutnosti zapínať makro mód zaostrovania.
Samozrejme v makro režime ostrí X100s až do vzdialenosti 10cm. Nie je to makro v meradle 1:1, ale dajú sa s tým vyhotoviť naozaj detailné zábery.

Jediné, v čom X100s trochu zaostáva za lepšími zrkadlovkami je sledovanie pohybujúcich sa objektov, ale aj tu je výrazné vylepšenie v porovnaní s predchodcom X100. Je to zvláštne, ale akoby fotoaparátu napomáhalo, keď objekt držíte v strede obrazového poľa. Neviem, či práve tam nie sú umiestnené senzory pre fázovú detekciu kontrastu. V každom prípade pri akcii je aj tak najlepšie predostriť a exponovať keď fotografovaný objekt vojde do zaostrenej oblasti. Podobne som to robil aj pri Zare na hojdačke - zaostril som na miesto, kde sa pohyb hojdačky zastavuje, pridržal spúšť a exponoval pri následnom vbehnutí hojdačky do zaostrenej oblasti.

Predostrený záber na miesto vracania sa hojdačky. Rýchlo sa pohybujúce objekty z extrémnej blízkosti sú veľkým sústom a zaťažkávacou skúškou aj pre profesionálne športové zrkadlovky. Takáto disciplína je na výkon AF náročnejšia ako fotenie formuly 1.Predostrenie umožní vyhotovenie zaostrenej snímky aj v takom prípade.

OBRAZOVÁ KVALITA

No a nakoniec to, čo čitateľov zaujíma asi najviac. Ako je dobrý nový fotoaparát v zmysle obrazovej kvality?
Odpoveď je veľmi jednoduchá. Je viac než dobrý. Keď si všimnete výstup fotoaparátu vo formáte JPG, zistíte, že v drvivej väčšine už s nafotografovanými obrázkami nemusíte nič robiť. Fotografie v režime štandard (čo zodpovedá profilu filmu PROVIA) sú plné poltónov, majú vynikajúci dynamický rozsah a fotoaparát zvládne perfektne exponovať aj v naozaj zložitých svetelných podmienkach, ako vidíte na nasledujúcom príklade - výrazné protisvetlo so slnkom v zábere.

Ak chcete dosiahnuť šťavnatejšie fotky, zvýšený kontrast a saturáciu farieb, zvoľte režim Velvia. Velvia nielen za zlatých čias filmu, ale aj teraz znamená sýte farby, výrazný kontrast a vysokú obrysovú ostrosť. Keď si navolíte tento režim, presne toto sa udeje. X100s pritom ale stále zachováva obrovský dynamický rozsah.

Priamy výstup z fotoaparátu do JPG, simulácia filmu Velvia

Už po krátkom zoznámení sa s fotoaparátom som vedel, že ide o super prístroj na takmer bezstarostné fotografovanie do JPG. S najnovším RAW konvertorom od Adobe však ani RAW nie je postrachom pre fotografov. Zachováva jemné detaily a pridáva možnosť lepšej práce s dynamickým rozsahom. Rozdiel medzi JPG a RAW formátom ale nie je nijako radikálny a smelo by som 99% používateľom odporúčal fotografovať do JPG a užívať si viac fotenie ako úpravy obrázkov na počítači.

Stačí vám takáto kresba a ostrosť? :-)

Objektív a portrét?

35mm po prepočte neznamená v niajkom prípade portrétny objektív. Jednak ide o priširoké ohnisko na to, aby bol obraz absolútne neskreslený a zároveň je priširoké na to, aby sa pomocou neho dalo efektne rozostriť pozadie. Avšak napriek týmto predpokladom ma schopnosť aparátu rozostriť pozadie milo prekvapila. Ak sa dostatočne priblížite k objektu a zvolíte veľkú clonu (nízke clonové číslo, v tomto prípade f2 - 2,8), dosiahnete celkom pekné rozostrenie. Pozornosť tak môžete sústrediť na jeden objekt a nepodstatné veci budú neostré.

"Odpichnutie pozadia od objektu pri portréte". 1/600s / f2,8 / ISO800. Všimnite si totálne čistý obraz bez šumu pri ISO 800.

Vysoká citlivosť ISO

Už Fuji X100 bol známy svojím výkonom pri vysokých citlivostiach v nepriaznivých svetelných podmienkach. X100s ho aj v tomto smere prekonáva. Myslím si, že výkon nového senzora je minimálne o jedno clonové číslo lepší. Naozaj som nemal problém zhotovovať fotografie ani pri citlivosti ISO 3200. Obraz bol čistý, farebný a bez extrémneho šumu. Šum sa prejavuje akoby jemným pieskovaním, čo je lepšie ako farebnými zhlukmi. Obraz pritom nestráca šťavu a aj úbytok dynamického rozsahu je prijateľný. V tomto smere sa nebojím X100s porovnať s najlepšími Full Frame zrkadlovkami na trhu. A opäť platí to, že môžete smelo fotiť do JPG formátu.

Fotoaparát stíha ostriť aj v takýchto situáciach. Vďaka ISO3200 môžete zmraziť pohyb aj v takýchto svetelných podmienkach a stále fotografovať vo vysokej kvalite.

Senzor a simulácia filmu

Fujifilm je spoločnosť, ktorá bola desaťročia známa výrobou celej plejády filmov do filmových aparátov. Niektoré filmy sa stali legendami. Fujifilm aj z tejto skúsenosti stavia na špeciálnom CMOS senzore, ktorý nazýva X-Trans CMOS II, ktorý nemá pravidelnú Bayerovu masku a nie je náchylný na farebné aberácie spôsobené interferenciou s pravidelnými štruktúrami (moiré). Zároveň nový senzor nemá Low Pass Filter, ktorý zabraňuje vzniku moiré rozostrením najjemnejších detailov. Aj preto senzor X100s dosahuje vysokú hranovú ostrosť a prekreslenie jemných detailov.

Špeciálny senzor s nepravidelným usporiadaním farieb na pixeloch.

Rôzne režimy snímania, ktoré priradzujú obrazu rôznu intenzitu kontrastu, farieb a tónov imitujú obraz klasického filmu. Provia je vhodná na bežné fotografovanie, Astia na portréty, Velvia na krajinu. Ale na portréty využijete aj PRO Neg. Std (PRO Negatív Standard).

Perfektné podanie kontrastu a zároveň veľký dynamický rozsah. Simulácia čiernobieleho filmu so žltým filtrom.

Veľmi zaujímavé sú aj čiernobiele režimy, pri ktorých môžete vybrať aj imitáciu kontrastného filtra na klasických čiernobielych materiáloch. Žltý a červený filter potláčajú chyby pokožky a zosvetľujú ju, zvyšujú kontrast v krajine a stmavujú oblohu. Tým dajú vyniknúť prípadnej oblačnosti. Zelený filter zas odstupňuje tóny červenej, zosvetlí trávu. V ponuke nájdete aj klasickú sépiu. Aj keď mnohí po nej siahajú, dnes už zďaleka nie je taká cenená ako voľakedy. Milovníci retro looku či nostalgie ju však určite ocenia. Neuveriteľné krásne čiernobiele fotografie mi umožnili naozaj si vychutnávať street fotografiu, ktorú milujem. Prístroj neobťažuje ani fotografa ani fotografovaných. Môžete ho nosiť celý deň na krku a nepocítite ho ako záťaž. Vyzerá štýlovo a jeho retro look vás v určitom zmysle chráni, aspoň psychologicky. Nepúta pozornosť ako veľká a nablýskaná zrkadlovka. Nehovoriac o tom, že jeho nízky profil oceníte aj pri predieraní sa v dave.

Simulácia čiernobieleho filmu so žltým filtrom. Filter zosvetľuje pokožku. Fotoaparát zachováva detaily aj v extrémnych svetlách - dievčatá sú v tieni - perfektne exponované, autobus za nimi nasvietený ostrým slnečným svetlom.

Rozšírené filtre

Umožňujú bez námahy dosiahnuť niekoľko zaujímavých efektov: High Key, Low Key, zmakčenie obrazu, toy camera („detský fotoaparát“), miniatúra (rozostrenie spodnej a hornej časti obrazu pre imitáciu tilt objektívu), výrazné POP farby. Dynamické tóny a čiastočné farby, keď fotoaparát odfarbí všetko okrem zvolenej farby (červená / oranžová / žltá / zelená / modrá / fialová).

ND filter

Neutral Density filter je analógový. Vkladá do optickej sústavy tmavý neutrálny filter, ktorý obmedzí množstvo svetla dopadajúce na senzor. Je veľmi užitočný najmä pri slnečných dňoch, ak chcete použiť veľkú clonu (nízke clonové číslo) a rýchlosť závierky vám už nestačí (pri clone f2 je maximálna rýchlosť závierky len 1/1000s). ND filter uberie 3 clonové čísla svetla (zníži množstvo svetla na osminu). To znamená, že ak Vám pri clone f2 a citlivosti ISO200 vychádza 1/8000s ako správna expozícia, ND filter spôsobí, že postačujúca závierka bude práve 1/1000s. Ak by nebol ND filter k dispozícii, museli by ste objektív pricloniť o tri clové čísla, čiže na clonu až f5,6. Tým by ale vaša kreativita a možnosť využiť malú hĺbku ostrosti boli výrazne obmedzené. Obmedzenie rýchlosti závierky na 1/1000s pri maximálnej clone pokladám za najväčší a snáď jediný nedostatok tohto vynikajúceho aparátu. Našťastie to kompanzuje práve ND filtrom, ktorému do dokonalosti snáď chýba len automatické zapínanie v prípade potreby. Možne, že keď bude dosť fotografov, ktorý budú túto vlastnosť vyžadovať, spoločnosť pristúpi k doprogramovaniu tejto funkcie do niektorej z nových verzii firmvéru.

Full HD video

Rýchlosť procesora sa prejavuje aj pri videu, ktoré je teraz možné snímať vo frekvencii až 60 obr./s v rozlíšení Full HD (1080p). Nie som odborník na video, preto sa mi tažko hodnotí jeho kvalita. Pre mňa vyzerá dostatočne dobre. Pozor, počas natáčania už nemožno meniť korekciu expozície, tú si treba zvoliť pred samotným spustením natáčania. Obmedzené sú aj možnosti nastavenia videa, ale môžete si zvoliť niektorý z filtrov simulácie filmov.

PRÍSLUŠENSTVO

Fujifilm EF-X20

Tento kompaktný blesk vyzerá na X100s najlepšie. Nielen že je relatívne malý, ale má manuálne ovládanie blesku pomocou kotúča a je najjednoduchší na obsluhu. Jeho obmedzením je nemožnosť vyklopiť hlavu a odraziť záblesk od stropu. Výhodou naopak to, že sa dá pomocou vstavaného blesku odpáliť bezdrôtovo (v manuálnom režime).
Ak chcete pre X100s pokročilejší blesk s výklopnou hlavou, pozrite sa na blesk Fujifilm EF-42. Je výkonnejší, jeho hlava sa dá natáčať aj vertikálne aj na strany.

Slnečná clona s adaptérom na filtre LH-X100

Zabraňuje odleskom na objektíve pri bočnom svetle a umožňuje použitie filtrov s priemerom 49mm.

Kožené puzdro LC-X100

Chráni fotoaparát pri prenášaní ale aj pri nosení na krku.

Širokouhlá predsádka WLC-X100

Konvertuje 35mm ohnisko na 28mm (poprepočte na Full Frame).

ZHRNUTIE

Fuji X100s je v skutočnosti úplne odlišný prístroj, ako jeho predchodca X100. Aj keď navonok tak nevyzerá, celé jeho vnútro prešlo výraznými vylepšeniami. Prejavuje sa to hlavne zrýchlenými reakciami, autofokusom, ešte lepším obrazom s ešte nižším šumom... Subjektívne vnímam aj dynamický rozsah ako väčší.

Pre koho je určený?

X100s budú milovať street fotografi, dokumentaristi zvyknutí na 35mm ohnisko (vzhľadom na Full Frame), reportážni fotografi. Ocenia ju ale aj cestovatelia, ktorým nevadí "zoomovať nohami" a pred pohodlnosťou skôr ocenia špičkovú kvalitu. S X100s vyhotovíte aj krásne rodinné fotografie, ktoré sa hlavne vyznačujú tým, že zachytia krásne farby takmer v akomkoľvek svetle a netreba ich už dodatočne ipravovať.

Nie je určený pre tých, ktorý pri svojom fotografovaní často využívajú kontinuálne zaostrovanie u zrkadloviek, kto využíva teleobjektívy, kto chce fotografovať portréty s extrémne rozostreným pozadím.

+ zrýchlenie operačných časov a AF
+ vylepšený hľadáčik a ovládanie
+ vynikajúce meranie expozície
+ jemné a presné farby
+ vynikajúce rozlíšenie a nízky šum
+ perfektné výstupu v JPG formáte
+ ostrý objektív možno používať úplne odclonený
+ vstavaný ND filter
+ nenápadný retro štýl
+ kompaktné rozmery a príjemná váha
- zaostrovanie pri sledovaní rýchlo pohybujúcich sa objektov
- niektoré RAW konvertory majú problém rozlúsknuť výstup z X Trans Cmos II senzora
- obmedzená rýchlosť závierky (napr. 1/1000s pri clone f2) vyžaduje časté použitie ND filtra
- ND filter by sa mohol aktivovať automaticky

Sen street fotografa?

Po krátkom používaní tohto vynikajúceho malého aparátu som bol takmer rozhodnutý - tento prístroj musím mať. Jediné, čo ma ešte drží od definitívneho rozhodnutia sú väčší bratia Fuji X-PRO1 a Fuji X-E1, ktoré ponúkajú ten istý obraz, ale na ktorých sa dajú vymieňať objektívy. Zároveň sú to ale ťažšie a väčšie fotoaparáty a tým aj nápadnejšie a žiaden z nich nie je tak rýchly ako X100s. Otázka je otvorená, ale čoskoro vám ju zodpoviem. :)

Fotoaparát Fujifilm X100s si môžete kúpiť v našom e-shope.

Wojtek Wojtczak - ukážka práce s fotoaparátom Fujifilm X100s, fotenie baletu

A nádherné výsledky práce s profi nasvietením a dymom. © Wojtek Wojtczak