Do každého počasia, Panasonic Lumix DMC-GX8

Do každého počasia, Panasonic Lumix DMC-GX8

Recenzie  /  Julo Kotus / 14.12.2015 / 16:35

Pred časom som recenzoval predchodcu dnešného modelu, Panasonic Lumix DMC-GX7 a zožal v našom praktickom redakčnom teste vysoké hodnotenie. Jeho nástupca však prináša vylepšenie v takmer každej oblasti. Zväčšenie gripu pre lepšie držanie fotoaparátu, nové analógové ovládače pre rýchlejšie a profesionálnejšie používanie, odolnosť voči nepriaznivým poveternostným vplyvom, nový AF systém s vyše dvojnásobným počtom zaostrovacích bodov, plne otočný displej, väčší hľadáčik, elektronická závierka až 1/16 000s, nový 20Mpx snímač so stabilizáciou obrazu, zvýšenie rýchlosti kontinuálneho snímania až na 12 obr./s, 4K video s profesionálnymi funkciami a 4K fotografickým módom...

Tak sa pozrime na zúbky tomuto novému žralokovi v micro 4/3 bazéne. 

Dizajn a ergonómia

Dizajn fotoaparátu sa ešte viac „zhranatil“.  U mňa platí čím hranatejší, tým krajší... :) Je mi jasné, že môj názor nemusíte zdieľať.


Výrazný grip v kombinácii s primeranou hmotnosťou umožňuje fotoaparát bezpečne nosiť pri tele v jednej ruke a byť tak neustále pripravený na akciu. Rýchlosti ovládania napomáhajú analógové voliče hodnôt. Vrchným kotúčom volíte režim snímania, pod ktorým nájdete väčší kotúč s korekciou expozície. Vedľa sa nachádza hlavný zadný volič hodnôt s páčkou napájania pod ním a tajomným tlačidlom na ňom. :) Predný volič hodnôt sa nachádza okolo spúšte a na vrchnej lište nájdete ešte tlačidlo nahrávania videa a programovateľné tlačidlo Fn. Voči používaniu analógových kotúčov a prstencov nemám výhrady a vítam ich na každom prístroji. V tomto som jednoducho zástancom klasiky. Na čo meniť niečo, čo tu vyše 100 rokov dobre fungovalo? Navyše u mirrorless fotoaparátov je cenná každá minúta používania batérie a preto je viac ako užitočné, keď si viem fotoaparát nastaviť v čo najvyššej miere bez potreby ho zapnúť. K dokonalosti chýba ešte manuálny volič clony a ISO hodnoty. K hornej lište a jej ovládacím prvkom mám ale jednu výčitku. Korekciu expozície používame veľmi často a v reportáži, dokumente alebo pri street fotke veľmi často v rýchlosti. Ak si však pri nastavení korekcie nedáte pozor, ľahko spolu s korekciou expozície môžete zmeniť režim snímania. Spočiatku sa mi to stalo niekoľkokrát po sebe, ako som si pomaly zvykal dávať na túto funkciu pozor, frekvencia omylu sa znížila. Opatrnosť je potrebná aj pri snímaní v rukaviciach.

Až na tento moment sa mi s Panasonic GX8 ovládal bez ťažkostí, rýchlo a presne. Pomáhajú tomu aj zadné dedikované tlačidlá pre všetky často používané funkcie (ISO, WB, výber zaostrovacích bodov, režim snímania...). Podobne, ako u GX7, aj u GX8 sa dá ovládanie vo vysokej miere prispôsobiť potrebám fotografa. Okrem niekoľkých programovateľných tlačidiel nájdete jedno tajomné, bez popisu, uprostred zadného otočného voliča. To obidvom hlavným voličom hodnôt dočasne pridelí iné funkcie, ako majú prednastavené. Je to v niektorých situáciách celkom šikovné riešenie. Nemusíte oko odtrhnúť od hľadáčika a môžete jediným stlačením prepínať medzi 4 funkciami, ktoré okamžite ovládate palcom alebo ukazovákom pravej ruky. Čo tak napríklad čas, ISO, clona WB a na samostatnom kotúči korekcia expozície? Ešte niečo potrebujete? Nie, je to super!

Ďalšia podstatná zmena sa neudiala v dizajne alebo v ovládaní, ale v odolnosti fotoaparátu. Panasonic Lumix DMX-GX8 sa patrí k malej skupine mirrorless fotoaparátov, ktoré dokážu odolávať nepriaznivým poveternostným podmienkam v podobe prachu či stekajúcej vody. Fotoaparát tak môže slúžiť aj v profesionálnom nasadení. Z Panasonic mirrorless fotoaparátov je to len druhý model, ktorý je takto chránený spolu s najvyšším modelom GH4.

Fotografovanie

Prístroj je jednoducho rýchly. Ak prepáčime cca. pol sekundové nabiehanie, kým naštartujú elektrické obvody, tak s GX8 sa nemusíte báť zdržania. Prístroj sa neľaká ani sériového snímania, ktoré teraz dosahuje úctyhodných 12 obr./s. Zaostrovanie je nielen rýchle, ale aj extrémne presné, nakoľko zaostrovacie body sú umiestnené priamo na obrazovom senzore. Buffer je dostatočne veľký a s rýchlou kartou nečakáte dlho na uloženie fotografií po zaplnení buffera.

Opäť raz ma dostala blesková voľba oblasti zaostrenia! Tu vysoko oceňujem dotykové ovládanie, ktoré inak veľmi nepoužívam. Zabudnite na aktiváciu výberu ostriacich bodov pomocou tlačidla a potom následné klikanie do smerových tlačidiel kým sa neposuniete na chcený bod. Jednoducho ťuknete prstom do obrazu a aktivujete tým ostriacu oblasť. Toto funguje dokonca aj pri aktivovanej detekcie tváre. Čiže ak máte v zábere tváre, fotoaparát zaostrí na ne, ak nemáte alebo chcete zaostriť inde, stačí opäť ťuknúť do displeja a aparát uprednostní zaostrenie na vybranú oblasť. Najlepšie na tejto funkcii je, že funguje aj keď máte obraz prepnutý do hľadáčika. Neviem ako vy, ale ja najradšej fotografujem cez hľadáčik a to, že jednoduchým pohybom palca po displeji môžem ľahko posúvať zaostrovací bod tam kam chcem, je jednoducho pasia. Výber zaostrovacieho bodu aj s fotoaparátom pri oku je tak otázkou zlomku sekundy.

Režim prezerania a sťahovania fotografií do smart zariadenia

Veľký náhľad v režime prezerania fotografií

Režim diaľkového ovládania fotoaparátu pomocou smart zariadenia


Osobitnú kapitolu tvorí fotografovanie pomocou WIFI a smart zariadenia (tabletu alebo smartfónu). V aplikácii Panasonic Image App si totižto nielen môžete prezerať a sťahovať nafotené zábery, ale smart zariadenie môžete použiť aj ako diaľkové ovládanie s live view náhľadom. Aplikácia je prehľadná a zároveň umožňuje z telefónu plnú kontrolu nad procesom fotografovania. Umožňuje nastaviť všetky veličiny expozície a zaostriť na vybrané miesto vo fotografovanej scéne dotykom na oblasť, ktorú chceme zaostriť. WIFI môžete aktivovať pomocou QR kódu a nasledujúce spojenia už jednoducho vykonáte pomocou párovania NFC.
 

4K foto mód

Unikátnym spôsobom rieši Lumix DMC-GX8 extrémne rýchle sériové snímanie pomocou 4K fotomódu. Princíp spočíva v tom, že natáčate 4K video o frekvencii až 30obr./s. Potom pri prehrávaní sa kedykoľvek vo fotoaparáte zastavíte na želanom mieste a jednoducho vyexportujete fotografiu vo výslednom rozlíšení 8Mpx. V 4K fotomóde si dokonca môžete nastaviť pomer strán fotografie, v ktorom klip natáčate. Ak chcete zároveň video použiť ako štandardné video, odporúčam nastaviť kompatibilný pomer strán 16:9. Na výber ale máte aj 3:2 alebo 4:3, ak by vám šlo vyslovene o fotografiu.

Kvalita takto vyexportovaných fotografií je samozrejme kúsok nižšia, ako keby ste fotili štandardným spôsobom, ale na to, že ide o fotku z videa, je veľmi dobrá. Nebál by som sa ani väčších výtlačkov do formátu A3. V podstate je to takmer plnohodnotné fotografovanie do JPG vo frekvencii  30obr./s! Môžete tak zachytiť aj nečakané udalosti a vybrať z nich ten najlepší záber. Výborné riešenie pre športové a reportážne akcie ale aj na zachytenie momentiek detí.

Post Focus (dodatočná voľba snímku s rozdielnym zaostrením)

Post Focus je nová funkcia, ktorú môžete na GX8 využívať po update firmware. Princíp spočíva v tom, že fotoaparát natáča 4K video pomocou 4K fotomódu, ALE ZÁROVEŇ AUTOMATICKY PREOSTRUJE SCÉNU OD POPREDIA AŽ PO POZADIE. Potom si môžete jednoducho vybrať a vyexportovať tú fotografiu, ktorá sa vám najviac pozdáva. Vynikajúca funkcia napodobňujúca princíp Lytra, ale vo vyššej kvalite a na inom princípe (postupné preostrovanie verzus jeden záber z rozdielnymi hĺbkami ostrosti). Najlepšie to popisuje toto video:
 

Time Laps

Ďalšou zaujímavou možnosťou ako dosiahnuť zaujímavé a efektné 4K video je časozberné snímanie. Pomocou neho zozbierate vo vami určenom intervale fotografie a fotoaparát vám ich jednoducho spojí do efektného videa až do 4K rozlíšenia.

Stabilizátor obrazu

Panasonic GX8 má nový 20Mpx stabilizovaný senzor, ktorý spolupracuje so stabilizátormi v objektívoch Panasonic a zvyšuje účinnosť stabilizácie. Stabilizačný systém vo fotoaparáte je pomocou rotácie senzora schopný kompenzovať pohyb v štyroch smeroch: vertikálny, horizontálny, rotáciu okolo vertikálnej osi a rotáciu okolo horizontálnej osi. V spolupráci s dvojosou stabilizáciou pomocou optického člena v objektíve dosahuje tento systém úsporu času aj viac ako o 4EV (expozičné stupne).

Kombinovaná stabilizácia obrazu pomocou snímača i optického člena v objektíve

Objektívy si za týmto účelom vyžadujú update firmvéru, ktorý vykonáte pomocou samotného fotoaparátu. Pozor, tri originálne objektívy Panasonic túto funkciu nepodporujú: setový objektív Panasonic 14-45mm, Panasonic 45-200mm F4-5.6 a Panasonic 100-300mm F4-5.6.

Nesporná výhoda stabilizátora vo fotoaparáte je v tom, že máte stabilizáciu obrazu aj s objektívmi, ktoré stabilizáciou nedisponujú. Sú to väčšinou objektívy s pevnou ohniskovou vzdialenosťou Panasonic ale aj Olympus, Sigma, Voigtländer či iné objektívy s bajonetom štandardu micro 4/3. Dokonca aj staré manuálne objektívy, ktoré sa dajú používať pomocou rôznych redukcií na bajonet m 4/3.

Video

Prístroj je vybavený pokročilými video funkciami a funkciami pre pohodlnejšie natáčanie. Focus peaking (zvýraznenie hrán pre lepšie manuálne zaostrenie), zebra (šrafovanie miest v obraze pre výstrahu pred prepalmi alebo podexponovaním), plná manuálna kontrola nad videoexpozíciou, preostrenie pomocou dotyku na displeji...

Natáča podľa najnovších trendov do 4K rozlíšenia s dátovým tokom až 100Mbit/s. Ak nemáte na toto obrovské rozlíšenie vhodný hardvér, jednoducho zvolíte Full HD video, ktoré dokonca natáča aj v akčnej frekvencii 60 obr./s s dátovým tokom 28Mbit/s. Video dokáže ukladať vo formáte MPEG-4 a AVCHD a pre lepšie nahrávanie zvuku môžete použiť externý stereo mikrofón. Chýba mu konektor na pripojenie slúchadiel pre kontrolu nahrávaného zvuku počas nakrúcania.

Nie som špecialista na video a preto si jeho kvalitu netrúfnem hodnotiť ani spracovať 4K video, ale natočené zábery na obrazovke Full HD alebo QHD vyzerajú naozaj špičkovo. Prikladám video ukážku od skúsenejších videografov:

 

Obrazová kvalita

20Mpx senzor má zatiaľ najväčšie rozlíšenie medzi m 4/3 fotoaparátmi a tak som bol zvedavý, ako si poradí s digitálnym šumom pri vyšších citlivostiach ISO. Fotoaparát pre čo najlepšie výsledky v ťažkých svetelných situáciách aplikuje takzvaný „random filter noise reduction“, čo by sme mohli preložiť ako náhodná redukcia šumu. Tento filter by mal eliminovať umelé artefakty, s akými sa stretávame pri štandardnom vyhladzovaní šumu – zníženie detailov v obraze, vyhladené plochy...

ISO 800. Šum sa prejavuje, ale nie je deštruktívny. Fotografia sa dá použiť aj na väčšie aplikácie. JPG vyvolaný z RAW.

Fotoaparát zvláda vysoké citlivosti ISO na svoju kategóriu micro 4/3 mirrorless nadštandardne dobre. Pri testovaní večerných záberov som zároveň otestoval aj kombinovanú stabilizácu obrazu. Celok fungoval veľmi dobre a umožnil mi z ruky bežne fotografovať časom závierky 1/10s.

ISO 200. Výborný obraz a vďaka kombinovanému stabilizátoru obrazu som bol schopný udržať bez statívu 1/8s! JPG vyvolaný z RAW.

Fotografie počas dňa sú ostré, primerane saturované a bez prehnaných artefaktov JPG kompresie a doostrenia. Všimol som si ale, že sú často podexponované. Je to dobre pre neskúseného fotografa, pretože aj v JPG sú tak zachované detaily vo svetlách, avšak skúsený fotograf bude chcieť expozíciu korigovať do plusu, aby zo scény vyťažil maximum.

Minimálne ohnisko setového objektívu Lumix G Vario 14-42mm f/3.5-5.6 ASPH. Mega O.I.S.

Maximálne ohnisko setového objektívu Lumix G Vario 14-42mm f/3.5-5.6 ASPH. Mega O.I.S.

Vysoká úroveň detailov s objektívom Panasonic Lumix G X Vario 35-100mm f/2.8 Power O.I.S.

Samozrejme, ak chcete počítať pixely alebo tlačiť extrémne zväčšeniny, volil by som nekomprimovaný RAW formát (RW2). Fotografie vyvolané z RAW formátu sú ešte bohatšie na poltóny, množstvo detailov a pri vyvolávaní RAW máte k dispozícii omnoho väčší priestor na korekciu expozície alebo vyrovnanie kontrastu.

Opäť fotografia vyvolaná z RAW formátu. Vykazuje pekné prechody, živé farby, kontrast a krásnu kresbu.

Motívové režimy a kreatívne úpravy uľahčujú prácu tým, ktorí sa nechcú hrať s fotografiami v počítači. Máte na výber niekoľko efektov, ktoré môžete aplikovať na fotografie. Výhodou je reálny náhľad úpravy už pred samotným vyfotením fotografie, čo je super. Napríklad pri imitácii vychádzajúceho slnka si ho viete umiestniť do tej časti obrazu, kam chcete.

Umiestnenie

Práve tento efekt sa mi páčil. Zaujímavý pre začiatočníkov môže byť aj čiernobiely efekt s imitáciou filmového zrna. Ak ste zbehlí v editačnom programe alebo máte slušný plug in, pravdepodobne to dokážete urobiť lepšie, ale pre začiatočníka je to viac ako dobre.

Efekt ostrého filmového zrna Rough Monochrome.

ISO3200 stále v pohode použiteľné nielen na domácu fotku do rodinného albumu.

 

Záver

Tak ako jeho predchodca, aj Panasonic Lumix DMC-GX8 si zaslúži pozornosť všetkých pokročilých fotografov, ktorí hľadajú odolný, primerane veľký mirrorless s veľmi dobrým obrazovým výkonom porovnateľným s APSC zrkadlovkami. Výhodou je rýchle a presné zaostrovanie priamo na snímacom senzore, perfektný video výstup aj v 4K rozlíšení a unikátny 4K fotomód. Pre lovcov momentov na ulici má veľký význam aj blesková voľba oblasti zaostrenia dotykom na displeji. Prístroj má aj automatické programy, motívové programy a kreatívne režimy snímania, ktoré využijú začiatočníci. Nemusíte sa báť zveriť fotoaparát do ruky aj menej skúseným fotografom. No a moderné funkcie ako je sťahovanie fotografií pomocou WIFI rozhrania a diaľková spúšť pomocou smart zariadenia cez aplikáciu Panasonic Image App sú užitočným bonusom.

Plusy a mínusy

+ ovládanie fotoaparátu
+ zväčšenie gripu
+ odolnosť voči prachu a stakajúcej vode
+ výber zaostrovacích bodov dotykom na displeji
+ rýchle, tiché a presné zaostrovanie
+ stabilizovaný senzor spolupracujúci so stabilizátorom v objektíve
+ obrazová kvalita pri nízkych aj vysokých citlivostiach ISO
+ WIFI rozhranie s NFC párovaním a aplikácia Panasonic Image App
+ 4K video, Full HD video a 4K fotomód

- korekcia expozície pod kotúčom režimov snímania – môže dochádzať k nechcenému prepnutiu režimu pri rýchlej zmene korekcie
- občasné podexponovanie obrazu
- niekomu sa môže zdať veľký

Čítajte ďalšie recenzie na tento produkt.

Panasonic Lumix DMC-GX8 si môžete zakúpiť tu.

Do každého počasia, Panasonic Lumix DMC-GX8
5 5 with 5
 
počet hodnotení: 5

Komentáre

  • Jozi WhiteBalance / 14.12.2015 17:52:07
    Hm, už len aby tá technológia pokročila aj v ostatných článkoch odvetvia. Aby boli v normálnej cene 4K televízory a aby v tomto rozlíšení fungovalo aj bežné vysielanie... :)
  • Rocky Rocky / 14.12.2015 18:03:09
    Zeby uz nastal cas vymenit moju starucku LX trojku? :D Obrazky vyzeraju super, ale je to oproti mojmu kompaktu dost velke. Privital by som od Panasonicu nieco na sposob RX100 od Sony. Ja viem, je tam LX100 co je este asi lepsie, ale do vrecka sa to neda vopchat ako LX3.
  • Nina Horná / 14.12.2015 18:08:34
    Mne osobne sa bezzrkadlovky páčia hlavne kvôli presnému zaostrovaniu. Na švagrovom Olympuse to ostrí presne na chlp, kým ja so zrkadlom mám jednu dobre zaotrenú, jednu kusok dopredu inu kusok dozadu. Ja viem, mám už starší model, na ktorom nejde vyladiť zaostrovací systém, ale som počula, že ani to nie je 100%. Máte niekto skúsenosti?
  • Nina Horná / 14.12.2015 18:08:34
    Mne osobne sa bezzrkadlovky páčia hlavne kvôli presnému zaostrovaniu. Na švagrovom Olympuse to ostrí presne na chlp, kým ja so zrkadlom mám jednu dobre zaotrenú, jednu kusok dopredu inu kusok dozadu. Ja viem, mám už starší model, na ktorom nejde vyladiť zaostrovací systém, ale som počula, že ani to nie je 100%. Máte niekto skúsenosti?
    Julo Kotus / 15.12.2015 13:36:41
    U zrkadloviek s extrémne svetelným objektívom býva problém. Preto má dnes každá pokročilejšia zrkadlovka jemné doladenie AF. Ak by nebo, táto funkcia by bola nepotrebná. Je to tak, mirrorless fotoaparáty majú o jednu starosť menej, keďže majú zaostrovacie body umiestnené priamo na obrazovom snímači.
  • Nina Horná / 14.12.2015 18:08:34
    Mne osobne sa bezzrkadlovky páčia hlavne kvôli presnému zaostrovaniu. Na švagrovom Olympuse to ostrí presne na chlp, kým ja so zrkadlom mám jednu dobre zaotrenú, jednu kusok dopredu inu kusok dozadu. Ja viem, mám už starší model, na ktorom nejde vyladiť zaostrovací systém, ale som počula, že ani to nie je 100%. Máte niekto skúsenosti?
    Jozef Baláž / 16.12.2015 13:24:55
    s vyladenim BF/FF som sa natrapil, ak to ches mat presne. pri pevnom ohnisku ako tak jednoduche, ale hodnota korekcia sa meni so vzdialenostou od fotografovaneho objektu, takze urobit si tabulku a hodnotu menit vo fotoaparate podla toho na aku vzdialenost ostris. (ak to situacia dovoluje) pri ZOOME hruuuza, tam sa to meni este aj od nastavenej ohniskovej vzdialenosti. cital som jeden koment ze si dal zladit telo s objektivom do servisu a pochvaloval si ze to velmi dobre dopadlo. Neviem uz ci pisal o zoome, alebo pevnom ohnisku, a este co to je podla neho ..velmi dobre... :-)
  • Hana Velická / 23.12.2015 15:10:52
    Vyzerá to na vydarený foťák, lákalo by ma fotiť večerné fotky bez statívu.
  • Nina Horná / 14.12.2015 18:08:34
    Mne osobne sa bezzrkadlovky páčia hlavne kvôli presnému zaostrovaniu. Na švagrovom Olympuse to ostrí presne na chlp, kým ja so zrkadlom mám jednu dobre zaotrenú, jednu kusok dopredu inu kusok dozadu. Ja viem, mám už starší model, na ktorom nejde vyladiť zaostrovací systém, ale som počula, že ani to nie je 100%. Máte niekto skúsenosti?
    Dušan Barlík / 01.01.2016 14:25:14
    treba popracovať na pevnom úchope.
  • Dušan Barlík / 01.01.2016 14:39:08
    Popis pod Lavazza vozíkom ma pobavil "ISO3200 stále v pohode použiteľné nielen na domácu fotku do rodinného albumu." - bodaj by nebolo za bieleho dňa. Vysoké ISO až tak nezrní samo od seba. Veľké množstvo šumu sa spája s vysokým ISO, pretože sa používa pri nedostatku svetla. Najvýraznejšia časť šumu je dôsledkom štatistickej chyby (svetelnosť objektívu, veľkosť snímača) a nízkej úrovne signálu (množstvo svetla v priestore).
  • Dušan Barlík / 01.01.2016 14:25:14
    treba popracovať na pevnom úchope.
    Nina Horná / 05.01.2016 16:14:16
    Ja mám docela pevný úchop... :)
  • Nina Horná / 05.01.2016 16:14:16
    Ja mám docela pevný úchop... :)
    Dušan Barlík / 07.01.2016 12:43:19
    Ja zas bujnú fantáziu, tak pozor... :) Tak so zrkadlovkami je problém, ak vzdialenosť medzi zaostrovacím a snímacím senzorom nie je rovnaká. Ale každý si háji to svoje. Faktom zostáva, že zrkadlovka je náradie a toto je len ultradrahý kompakt. Ale je to krásny a dobrý foťák, kráľ videa atď. Ja problém nemám, zaostrujem takmer výlučne manuálne, občas to nechám na foťák a pohoda. Otázka je, či ho necháš zaostriť na ľubovoľný bod a zdrojom tvojej nespokojnosti je výber iného bodu než ty chceš. Najlepšie ostriť na stredový bod (alebo ľubovoľný vybraný ak nie je problém so zábulivosťou) a následne komponovať. Žiadny foťák nerozmýšľa ani nečíta myšlienky. Ľudia sa sťažujú na front focus aj back focus (aj svätý grál bezzrkadloviek Sony A7 trpí na back focus) ale "oboyakee focus with the same lens" som nepočul. Preto som sa pýtal, či to nie je iba rozmazané. Máš aj rôzne typy AF, ktoré treba pozrieť v manuále, bo majú svoje špecifiká. V live view možno máš aj zaostrovanie s detekciou tváre (pokiaľ však nezareaguje, máš len obyčajné ostrenie na stred, ale to rozoznáš kedy čo robí). Pokiaľ je ostrenie fakt kritické, treba zväčšiť live view a ostriť manuálne.
  • Dušan Barlík / 07.01.2016 12:44:48
    ^ samozrejme medzi senzormi a objektívom ^
  • Dušan Barlík / 07.01.2016 12:43:19
    Ja zas bujnú fantáziu, tak pozor... :) Tak so zrkadlovkami je problém, ak vzdialenosť medzi zaostrovacím a snímacím senzorom nie je rovnaká. Ale každý si háji to svoje. Faktom zostáva, že zrkadlovka je náradie a toto je len ultradrahý kompakt. Ale je to krásny a dobrý foťák, kráľ videa atď. Ja problém nemám, zaostrujem takmer výlučne manuálne, občas to nechám na foťák a pohoda. Otázka je, či ho necháš zaostriť na ľubovoľný bod a zdrojom tvojej nespokojnosti je výber iného bodu než ty chceš. Najlepšie ostriť na stredový bod (alebo ľubovoľný vybraný ak nie je problém so zábulivosťou) a následne komponovať. Žiadny foťák nerozmýšľa ani nečíta myšlienky. Ľudia sa sťažujú na front focus aj back focus (aj svätý grál bezzrkadloviek Sony A7 trpí na back focus) ale "oboyakee focus with the same lens" som nepočul. Preto som sa pýtal, či to nie je iba rozmazané. Máš aj rôzne typy AF, ktoré treba pozrieť v manuále, bo majú svoje špecifiká. V live view možno máš aj zaostrovanie s detekciou tváre (pokiaľ však nezareaguje, máš len obyčajné ostrenie na stred, ale to rozoznáš kedy čo robí). Pokiaľ je ostrenie fakt kritické, treba zväčšiť live view a ostriť manuálne.
    Nina Horná / 12.01.2016 15:49:40
    ale veď ja viem používať aj AFL so stredovym bodom aj vyberať zaostrovací bod... :)
Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...